Har du koll på klimatet?

Report this content

Klimatets påverkan berör oss alla och i Kalmar län känner vi redan av lokala konsekvenser av klimatförändringar. Därför har vi på Länsförsäkringar Kalmar län och Länsstyrelsen Kalmar län skapat hemsidan klimatklokatips.se. Här hittar du fakta om några av de förändringar som pågår just nu.

Sommarvärmen kom tidigt till Sverige i år och gjorde att maj blev rekordvarm och rekordsolig i stora delar av landet. I ett varmare klimat kommer värmeböljor att bli ett ofta återkommande inslag med risk för hälsoeffekter. Torka med vattenbrist kommer också bli vanligare och längre. Men det finns saker vi kan tänka på för att skydda oss och spara på våra resurser. På klimatklokatpis.se har vi samlat information om hur klimatförändringar påverkar oss och råd kring hur vi kan förebygga skador på våra hem och vad vi ska göra om olyckan är framme.

Läs mer i bifogad pdf och på klimatklokatips.se.

Kontakt:

Länsförsäkringar Kalmar län:
Maria Mårtensson, hållbarhetsstrateg, Länsförsäkringar Kalmar län.
maria.martensson@lfkalmar.se

Länsstyrelsen Kalmar län
Lars Ljungström, k
limatstrateg samhällsbyggnadse‍‍‍nheten, Länsstyrelsen Kalmar län
lars.ljungstrom@lansstyrelsen.se

Länsförsäkringar Kalmar län är ett bolag som ägs och styrs av sina kunder, lokalt här i länet. Vi finns här för att göra våra kunders vardag enklare och tryggare, med bekväma banktjänster, nära rådgivning och heltäckande försäkringsskydd. Men också genom att engagera oss på djupet i det samhälle som vi och våra kunder lever och verkar i.

Taggar: