Så gäller försäkringen vid skogsbrand

Report this content

Att bo nära en pågående skogsbrand som närmar sig är fyllt av oro. De senaste veckorna har det brunnit i skog och mark på flera platser i Kalmar län. Det är förstås viktigt att lyssna på information från Räddningstjänsten om läget, och det kan gå fort om och när du ombeds evakuera. Många undrar nu hur deras försäkring gäller om deras hus skadas och vad som gäller vid evakuering.

Återigen aktualiseras frågorna om vad som gäller när det brinner okontrollerat i skog och mark. Risken för nya bränder i det soliga och torra vädret ökar i hela landet.
– För att få ersättning vid skogsbrand måste egendomen vara försäkrad genom hem-, villa- eller fritidshusförsäkring, säger Aline Sales, skadechef på Länsförsäkringar Kalmar län.  Om du har en hemförsäkring är din lösegendom, det vill säga dina saker försäkrade. Har du en villa- eller fritidshusförsäkring är fastigheterna också försäkrade. Vi kan även ersätta skäliga kostnader för annat boende vid evakuering.

Skogsfastigheter ska försäkras separat till skillnad från tomtmark som omfattas av villaförsäkringen.

Några frågor och svar:

Gäller min hemförsäkring om mitt hem skadas under skogsbranden?
Ja, om du har en hemförsäkring är din lösegendom (dina saker) försäkrade. Har du också en villa- eller fritidshusförsäkring är även fastigheterna försäkrade. Om det inträffat en skada kan du komma in med din anmälan om skada redan nu, eller avvakta tills branden är släckt.

Gäller min bilförsäkring?
Ja, din bilförsäkring gäller om bilen skadas till följd av skogsbranden.

Gäller försäkringen om det uppstår en skada på min egendom som till exempel fastighet, produkter eller maskiner?
Ja, försäkringen täcker både din skadade egendom och om du får avbrott i din verksamhet.

Gäller försäkringen om jag måste plöja upp min åker för att förhindra att branden sprids?
Ja, försäkringen gäller för skäliga räddningsinsatser som du gör för att begränsa skadorna.

Gäller försäkringen om min skog brinner ner?
Ja, om du har en skogsförsäkring. Även om du bara har en basförsäkring på skogen, omfattas den av försäkring vid brand. Skäliga kostnader för brandbevakning ersätts också. Brandbevakning kan tidigast starta efter att Räddningstjänsten avslutat släckningsarbetet.

Anna Cederbrink, kommunikationschef, Länsförsäkringar Kalmar län
Mejl:
anna.cederbrink@lfkalmar.se

Länsförsäkringar Kalmar län är ett bolag som ägs och styrs av sina kunder, lokalt här i länet. Vi finns här för att göra våra kunders vardag enklare och tryggare, med bekväma banktjänster, nära rådgivning och heltäckande försäkringsskydd. Men också genom att engagera oss på djupet i det samhälle som vi och våra kunder lever och verkar i.