Länsförsäkringar Skåne expanderar som företagsbank

– Idag är vi den femte största banken inom privatsektorn. Nu satsar vi på att bli det även på företagssidan, säger Jan Fock, vd för Länsförsäkringar Skåne.

– Cirka 35 procent av de små- och medelstora företagen i Skåne har sina försäkringar i Länsförsäkringar Skåne. Det är de som efterfrågar våra banktjänster. Under den gångna veckan anställdes tre nya medarbetare med tidigare nyckelpositioner i Sparbanken Syd (områdescheferna Marie Traub och Maria Fridolf, samt kommunikationschefen Ingemar Helgesson). Vi kommer att rekrytera ytterligare fyra-fem medarbetare på företagssidan. Inom ett år ska vi vara 20 medarbetare på företagssidan, fortsätter Jan Fock.

Banksatsningen tar sig bland annat också uttryck i att Länsförsäkringar Skåne förbereder att under 2012 öppna kontor på fler orter i Skåne, varav det första kommer att bli i Ängelholm.

Grunden till det som idag är den svenska bankmarknaden var lokala banker med närhet till kunderna och deras behov. Detta skapade en stark relation, starkt förtroende och tillit.

Under de senaste 30-40 åren har denna struktur i grunden förändrats. Antalet banker har minskat från 598 år 1980 till 114 år 2010. Den svenska bankmarknaden är idag en av de mest konsoliderade och med den lägsta kontorstätheten i Europa. Ett fåtal storbanker dominerar i ett oligopol som kan diktera marknadsvillkoren. Det har medfört att en sund konkurrens utifrån kundernas behov saknas. Långsiktigt kundfokus har ersatts av kortsiktigt vinstfokus. Övervinster, orimliga bonuspaket och försämrade kundvillkor är exempel på detta. De senaste årens utveckling har därför medfört ökad misstro mot storbankerna.

– Vi har initierat en strategisk satsning på vår bankverksamhet för att tillgodose privatpersoners och småföretags behov av närhet och trygghet. Som ett kundägt företag drivs vi av att vår bank alltid ska utgå från kundes behov. Ställningen som marknadsledande sakförsäkringsbolag ger oss en stabil plattform för vår satsning, avslutar Jan Fock.

För ytterligare information, kontakta:

Jan Fock, vd Länsförsäkringar Skåne

Tfn: 070-630 00 01, e-post: jan.fock@lansforsakringar.se

Tor Adell, kommunikationschef Länsförsäkringar Skåne

Tfn: 076-773 80 14, e-post: tor.adell@lansforsakringar.se

Länsförsäkringar Skåne är ett av 23 självständiga och kundägda försäkringsbolag som tillsammans bildar Länsförsäkringsgruppen. Länsförsäkringar Skåne erbjuder ett komplett utbud av produkter och tjänster inom såväl sak- och personförsäkring som sparande och övriga banktjänster.