LF Skåne satsar på breddad kolloverksamhet

Länsförsäkringar Skåne ingår ett samarbetsavtal med HSB Skåne som ger ett tjugotal barn möjlighet att spendera en sommarvecka i Magnarp utanför Ängelholm. Satsningen, som finansieras av LF Skåne är en utökning av HSB Skånes befintliga kolloverksamhet och ska aktivt rikta sig mot barngrupper som kanske inte annars hade tagit chansen att söka en plats på sommarkollo.

Avtalet med HSB Skåne om kolloplatser löper under fem år, med kontinuerlig utvärdering. HSB Skåne fortsätter driva kolloverksamheten och LF Skåne går med som finansiär för en del av platserna. I rekryteringsarbetet till dessa platser kommer det läggas extra kraft på att via nå ut till barn från alla socioekonomiska förutsättningar och uppmuntra dem att söka. Målet är att under en fyraveckorsperiod skapa en kolloverksamhet där barn från hela Skåne finns på plats.

- Vi är mycket glada över detta samarbete. Sedan vi startade vårt sommarkollo så har vi sett vilken betydelse det har haft för barnen. Här lär de känna nya kompisar, växer som individer och den skärmfria miljön väcker upptäckarglädje och leklust på ett sätt som är helt fantastiskt, säger Ann Irebo, vd för HSB Skåne och initiativtagare till HSB Skånes sommarkollo för barn.

Under veckorna kommer det, förutom det ordinarie somriga programmet, bland annat anordnas extra besök från ett antal idrottsklubbar, däribland MFF:s dam- och herrlag, samt TV-kocken Paul Svensson gör ett gästspel med en cook-along.

LF Skåne är ett kundägt bolag med djup förankring och stort engagemang i regionens utveckling. Med HSB Skåne har vi en stabil samarbetspartner med ett beprövat koncept, där vi kan vara med och bidra till att fler barn får en riktigt härlig sommarvecka, säger Ingemar Helgesson, chef Chef Kund, Kanal & Kommunikation.

Finansieringen av barnkolloplatser är en del av LF Skånes satsning ”För barn, mot brott”. Totalt 50 miljoner kronor ska under en femårsperiod gå till polisiärforskning om förebyggande av brott och samarbeten som långsiktigt bidrar till att skapa en meningsfull vardag för alla barn och unga.

Pressinbjudan: Vill du som journalist besöka HSB Skånes sommarkollo? Välkommen klockan 10.00 onsdagen 19 juni.

Vid frågor kontakta:

Susanne Bäsk, vd LF Skåne

Epost: susanne.bask@lansforsakringar.se

Joel Lyth, pressekreterare

Epost: joel.lyth@lansforsakringar.se

LF Skåne är ett av 23 lokala och självständiga länsförsäkringsbolag. Gemensamt bildar vi Länsförsäkringsgruppen. Vi erbjuder en helhet av bank- pension- och försäkringstjänster till privatpersoner, företagare och lantbrukare.