Brandsäkra ditt hem i december

I advents- och juletid tänder svenskarna ljus och värmande brasor i sina hem. Tyvärr kan både kvarglömda ljus och brasor orsaka bränder. I Sverige görs varje år flera tusen räddningsinsatser till bostadsbränder och omkring 100 personer omkommer i bostadsbränder årligen. Statistik från LF Sörmlands hållbarhetsdatabas visar att Sörmland har fler antal bostadsbränder per 1000 invånare, jämfört med rikssnittet.

– För att vara förberedd om en brand uppstår i hemmet är det viktigt att brandsäkra hemmet genom att ha brandvarnare, brandsläckare och brandfilt hemma på ett lättåtkomligt ställe, samt att ha ditt boende försäkrat med en hemförsäkring, säger Mårten Johansson, Chef Skador Företag på LF Sörmland.

Brandkollen - en checklista för ett brandsäkert hem - Länsförsäkringar (lansforsakringar.se)

Hälften av alla bränder som sker i hemmen startar på spisen i köket. Om det börjar brinna när en gryta eller stekpanna fattar eld är snabba insatser avgörande för att elden inte ska ta fart.

Gör så här om det börjar brinna i köket:

•    Stäng först av spisfläkten
•    Kväv elden med ett lock eller brandfilt
•    Häll aldrig vatten över brinnande fett eller olja. Det kan orsaka explosion och antända resten av köket

Varna och rädda dem som är i fara och lämna genast bostaden om branden är för stor för att du själv ska kunna göra något. Ring 112.

– Ytterligare ett sätt att brandsäkra sitt hem är att använda elektriska ljus i stället för levande ljus. Numera är de elektriska ljusen mycket naturtrogna, säger Mårten Johansson.

För att undvika bränder som orsakas av levande ljus tänk på att:

•    aldrig lämna levande ljus utan uppsikt,
•    se till att ljusen står långt ifrån annat som kan fatta eld,
•    ställa värmeljusen med minst 10 centimeters mellanrum,
•    använda ljusstakar som inte kan fatta eld

Genomsnittligt antal bränder i bostäder under åren 2010 – 2021
räknat per 1000 invånare
i Sörmland

Genomsnittligt antal bränder i bostäder under åren 2010 – 2021
räknat per 1000 invånare
i Sverige

2021 0,835     0,630