Brister i solcellsinstallationer kan vara en brandfara

Intresset för solceller är mycket stort. De senaste sju åren har antalet solcellsinstallationer ökat med 1 312 procent i Sörmland. Totalt har ökningen gått från 417 installationer år 2016 till 5 909 installationer år 2022 enligt statistik från Energimyndigheten. Samtidigt förekommer det brister vid installationerna i fyra fall av fem enligt branschorganisationen Installatörsföretagen.

– Det är viktigt att välja en certifierad leverantör av elinstallationen. Allt för att minska risken för framtida vattenläckage och brand, säger Annika Berglund, affärsområdeschef sakförsäkring på Länsförsäkringar Södermanland.

Att installera solceller är ett bra sätt att påverka den egna elkostnaden samtidigt som det blir en insats för miljön. Anläggningarna sitter dock i en tuff miljö utsatta för väder och vind, vilket ställer stora krav på installationen och materialet.

– För att undvika risken för brand, vattenläckage och driftstörningar är det därför viktigt att allt i installationen följer de regler och rekommendationer som finns. Vi rekommenderar att ta in en oberoende besiktningsman innan anläggningen börjar användas, säger Annika Berglund.

Checklista för en säker solcellsinstallation:

• Begär in offerter på hela installationen.
  • Kontrollera om det företag du tänker välja har den auktorisation som krävs för installationen på Elsäkerhetsverkets webbplats.
  • Auktorisationen för installation av solceller på en villa ska innehålla verksamhetstyperna ”Bostäder” och ”Elproduktionsanläggningar”.
  • Fråga efter referensanläggningar och prata gärna med personerna som äger anläggningarna.
  • Anlitar du ett solcellsföretag direkt så kontrollera att de är medlemmar i branschorganisation för solenergi, Svensk Solenergi (SSE).
  • Försäkra dig om att få en tydlig dokumentation och driftsmanual för anläggningen.

Fakta och rapporter:

• 2022 installerades 55 000 solcellsanläggningar i Sverige och i Sörmland installerades 5 909 solcellsanläggningar enligt Energimyndigheten.

• Rapport från 2019: Innovativa elsystem i byggnader – konsekvenser för brandsäkerhet. Brandskyddsföreningen och Länsförsäkringar Forskningsfond rapport brandforsk_innovativa_elsystem_rapport.pdf (brandskyddsforeningen.se)

Annika Berglund, affärsområdeschef sakförsäkring på Länsförsäkringar Södermanland,
telefon: 079-098 99 50, e-post: annika.berglund@lfs.se

Ylva Klingvall, kommunikationschef på Länsförsäkringar Södermanland,
telefon: 0708-31 08 65, e-post: ylva.klingvall@lfs.se

Press & media - Länsförsäkringar (lansforsakringar.se)

Länsförsäkringar Södermanland är ett kundägt, lokalt och självständigt bolag. Vi ger sörmlänningar en trygg och säker vardag och möjlighet till utveckling genom vår nära service och vårt breda erbjudande inom bank, pension, försäkring och fastighetsförmedling. Vi ägs av våra kunder och vi agerar alltid med våra ägares bästa för ögonen. Genom vårt engagemang i samhället bidrar vi till ett hållbart liv för alla sörmlänningar. Vi ingår i Länsförsäkringsgruppen som består av 23 lokala länsförsäkringsbolag och det gemensamt ägda Länsförsäkringar AB. Tillsammans skapar vi trygghet och möjligheter för alla sörmlänningar för all tid.