Länsförsäkringar lanserar unik dataskyddsförsäkring

Cyberrelaterade brott oroar de svenska företagen och för många företag kan det vara svårt att ha de kunskaper som krävs för att hantera de situationer som uppstår.

– Även mindre företag kan riskera böter om det visar sig att de inte kunnat skydda personuppgifter vid ett dataintrång, därför har Länsförsäkringsgruppen tagit fram en dataskyddsförsäkring som skyddar våra små och medelstora företagskunder, säger Kurt Högström, chef affärsområde Försäkring på Länsförsäkringar Södermanland.

Försäkringen, som är helt ny på marknaden då det inte funnits försäkringar särskilt riktade till små och medelstora företag tidigare, stöttar kunden med incidenthantering dygnet runt, sju dagar i veckan i samband med skada eller misstänkt dataskyddsincident.

Det nya försäkringsskyddet ersätter:

• Kostnader för incident- och krishantering och utredning vid dataintrång
  • Skadestånd, utrednings- och rättegångskostnader vid dataskydds-, media- eller nätverksöverträdelse
  • Kostnader för utredning vid myndighetsärende (till exempel GDPR)
  • Avbrott i samband med dataintrång

– Kunderna kommer att kunna kontakta vårt hjälpcenter och få snabb hjälp så fort de misstänker en incident vilket gör att vi hoppas kunna minimera konsekvenserna, säger Kurt Högström.

Dataskyddsförsäkringen är en tilläggsförsäkring till företagsförsäkringen och kommer stegvis att införas hos existerande företagskunder i samband med förnyelser från den 1 januari 2019.

Kurt Högström
, chef affärsområde Försäkring, Länsförsäkringar Södermanland