Länsförsäkringar Södermanland utökar stödet till lokala föreningar med Föreningshjälpen

Länsförsäkringar Södermanland utökar sitt stöd till lokala föreningar med anledning av coronapandemin. 22 april lanseras Föreningshjälpen, där sörmländska föreningar kan söka ekonomiskt stöd i coronakrisens spår till sin barn- och ungdomsverksamhet.

Många föreningar i vårt län drabbas hårt av coronapandemin: uteblivna intäkter på grund av inställda evenemang, restriktioner som påverkar hur verksamheten kan bedrivas, ökat behov av stöd till utsatta barn och ungdomar. Sannolikt kommer krisen ha effekter på samhället långt efter att den värsta smittspridningen är över. Länsförsäkringar Södermanland vill, genom att stödja det lokala föreningslivet i krisen, bidra till barn och ungdomars fortsatta hälsa och välbefinnande.

- En viktig del i vårt hållbarhetsarbete är att bidra till ökad hälsa, både fysisk och psykisk, hos våra barn och ungdomar i länet. Det gör vi bland annat genom stöd via vårt sponsringskoncept Omtanke Sörmland och Jubileumsfonden. Nu utökar vi vårt stöd genom Föreningshjälpen. Vårt bidrag kommer kanske inte lösa den mottagande föreningens alla ekonomiska bekymmer, men kan vara en hjälp på vägen, säger Charlotte Elisson, kommunikationschef på Länsförsäkringar Södermanland.

Föreningshjälpen vänder sig till idrottsföreningar och föreningar som arbetar för att minska psykisk ohälsa/utsatthet hos barn och ungdomar. För att kunna få bidrag måste föreningen vara ideell, politiskt och religiöst obunden och bedriva verksamhet som vänder sig till barn och ungdomar i Södermanlands län. Föreningar kan ansöka om bidrag upp till 10 000 kronor för att täcka merkostnader som uppstått till följd av coronakrisen.

Idrottsföreningar kan ansöka om bidrag för att kunna fortsätta bedriva verksamhet och, om det behövs, ställa om verksamheten så att föreningen kan fortsätta att bedriva träning trots nya restriktioner. Föreningar som arbetar för att minska psykisk ohälsa/utsatthet hos barn och ungdomar kan ansöka om bidrag för att göra extra insatser mot ohälsa och utsatthet med anledning av coronakrisen.Information om Föreningshjälpen och ansökningsformulär finns på Länsförsäkringar Södermanlands webbplats lfs.se. Ansökningar behandlas löpande och svar om eventuellt bidrag lämnas inom fem arbetsdagar.

- Det lokala föreningslivet spelar en viktig roll för att barn och ungdomar ska få möjlighet till en meningsfull fritid och kan vara ett andningshål för barn som har det besvärligt hemma på något sätt. Därför känns det fantastiskt att vi, i denna besvärliga tid, kan öka vårt stöd till föreningar i Sörmland, som mer än någonsin behövs för att våra barn och unga ska må bra, säger Ida Hagfalk, hållbarhetspartner på Länsförsäkringar Södermanland.

Charlotte Elisson, kommunikationschef Länsförsäkringar Södermanland,
charlotte.elisson@lfs.se , 0155-48 44 08, 070-733 04 29