LF Sörmland fortsätter att stötta människor i social utsatthet genom Sörmlands Stadsmission

Genom LF Sörmlands samarbete med Sörmlands Stadsmission sedan 2022, fortsätter de sitt engagemang för lokalsamhället genom att erbjuda medarbetare möjligheten att delta i volontärarbete i Eskilstuna och Nyköping under hösten 2024. Det kommer att äga rum under vecka 38 samt 39 och är en konkret insats för att både stötta verksamheten, få en djupare förståelse för det arbete Sörmlands Stadsmission utför samt inspirera andra företag till att ta ett större socialt ansvar.

Med LF Sörmlands volontärarbete under ordinarie arbetstid visar LF Sörmland att de inte bara är en arbetsgivare som värnar om sina medarbetare, utan även en aktiv samhällsaktör som vill bidra till att göra Sörmland till en bättre och tryggare plats. De som väljer att vara kunder hos LF Sörmland är automatiskt med och bidrar till Sörmlands Stadsmission.

- Volontärarbetet skapar en förståelse för hur olika förutsättningar vi alla har i Sörmland och att det går att göra skillnad med enkla medel. Volontärarbetet består av praktiska uppgifter som bidrar till Sörmlands Stadsmissions dagliga verksamhet, säger Karin Slättborn hållbarhetssamordnare på LF Sörmland.

Frigör resurser och effektiviserar insatser

Utöver det ekonomiska bidrag LF Sörmland gett Sörmlands Stadsmission, investerar de med tid som kan ge Sörmlands Stadsmission utrymme att ägna sig åt andra viktiga aktiviteter. När LF Sörmland vid ett tidigare tillfälle samlade in sanitetsartiklar till dem kunde de exempelvis ta in en tandläkare under några timmar som hjälpte deras besökare.

- Som volontär ger du av din tid och engagemang för att göra skillnad i samhället. När du stöttar oss i vårt vardagliga arbete kan vi också frigöra och fördela resurser för att effektivisera våra insatser. Det innebär att vi tillsammans kan stötta fler människor i social utsatthet. Vi är glada att LF Sörmland är med och kämpar för de som kämpar, säger Helena Kalaitzis Barrögård, tillförordnad direktor på Sörmlands Stadsmission.

Mer än ett företag – en del av Sörmland

Genom samarbetet med Sörmlands Stadsmission visar LF Sörmland att de är mer än ett företag som erbjuder tjänster inom bank, försäkring och pension – de är en del av Sörmland, som bryr sig om framtiden för de människor som lever och verkar här.

- Våra medarbetare som erbjuds möjligheten att delta i detta värdefulla arbete, ger våra anställda möjligheter att utvecklas och bidra till en positiv samhällsutveckling. Vi ser också detta som ett sätt att inspirera andra företag och organisationer i Sörmland att också ta sitt ansvar för att stötta människor i social utsatthet, menar Karin Slättborn. Hon fortsätter:

- Vi hoppas att vårt fortsatta engagemang inspirerar fler att vara med och bidra till en positiv förändring i vårt samhälle. Tillsammans kan vi skapa ett starkare, mer inkluderande och tryggare Sörmland.

Karin Slättborn, Hållbarhetssamordnare på LF Sörmland,
telefon: +46 767 24 70 57, e-post: karin.slattborn@lfs.se

Carolina Nilsson, Kommunikationschef på LF Sörmland,
telefon: +46 732 21 99 19, e-post:
carolina.nilsson@lfs.se

Länk till Länsförsäkringars pressrum: https://www.lansforsakringar.se/privat/om-oss/press-media/

LF Sörmland är ett kundägt, lokalt och självständigt bolag. Vi ger sörmlänningar och sörmländska företagare möjlighet till utveckling genom vår nära service och vårt breda erbjudande inom sparande, lån, försäkring, boende, hälsa och pension. Genom vårt engagemang i samhället bidrar vi till ett hållbart liv för alla sörmlänningar. Vi ingår i Länsförsäkringsgruppen som består av 23 lokala länsförsäkringsbolag och det gemensamt ägda Länsförsäkringar AB. Tillsammans skapar vi trygghet och möjligheter för alla sörmlänningar för all tid.

Taggar: