Nu får alla förskolor i Sörmland gratis reflexvästar

Länsförsäkringar Södermanland erbjuder nu, helt kostnadsfritt, reflexvästar till alla förskolor i Södermanlands län, så att förskolebarn ska synas i trafiken.

–  Vi vill att alla förskolebarn ska känna sig trygga i trafiken. En reflexväst kan vara skillnaden mellan att synas och inte synas, säger Charlotte Elisson, kommunikationschef på Länsförsäkringar Södermanland.

Förskolechefer i Södermanlands län har fått e-brev med erbjudande om att kostnadsfritt beställa reflexväster till barn och personal på förskolan. På Länsförsäkringar Södermanlands webbplats finns en beställningsportal, där förskolor i länet kan beställa reflexvästar med förskolans namn och telefonnummer tryckt på framsidan. Västarna levereras sedan direkt till förskolan.

- Vi gjorde en reflexvästkampanj när vi firade 170-års jubileum 2016 och kampanjen fick ett enormt gensvar. Vi skänkte cirka 20 000 reflexvästar till 233 förskolor i Sörmland, säger Charlotte Elisson.

Reflexvästarna finns i två storlekar, extra small för barn i åldern 1-4 år och small för barn 4-6 år. Förskolorna kan välja mellan fyra färger och blanda som de vill. Även personalen erbjuds västar, vuxenvästarna finns i gult.

- Det gör stor skillnad för synligheten i trafiken att bära reflexväst. Därför känns det mycket bra att se att alla sörmländska förskolebarn på promenad i våra färgglada reflexvästar, säger Ida Hagfalk, HR- och hållbarhetspartner på Länsförsäkringar Södermanland.

Beställningsportalen öppnar den 12 augusti och är öppen två veckor framåt.

- Det är oerhört roligt att vi kan göra en sådan här kampanj igen. Reflexvästarna används flitigt i förskolorna, men då reflexförmågan försämras med tiden behöver de bytas ut då och då. Därför hoppas vi på ett stort gensvar även denna gång, säger Charlotte Elisson.

Charlotte Elisson
, kommunikationschef Länsförsäkringar Södermanland