Ny teknik hjälper husägare att upptäcka vattenläckor

Ett viktigt område som är aktuellt året om är vattentillgången och att vi behöver vara rädda om vattenresurserna i Sörmland, Sverige och världen. Ett nytt hjälpmedel mot vattenläckor för hus- och fritidsägare är en intelligent vattenvarnare som varnar för små och stora läckage.

Att vattenskador är besvärligt för den som drabbas kan nog de flesta föreställa sig men att de också påverkar miljön är kanske inte lika självklart. Vatten är helt enkelt för värdefullt för att slösas bort. Tillsammans med kunderna och med hjälp av en vattenvarnare vill Länsförsäkringar Södermanland hjälpa till till att minska vattenskadorna.

– Det här är något vi gör tillsammans med våra kunder, som ju också är våra ägare, för att bidra till en ökad hållbarhet samt minska den klimatpåverkan som vattenskador ger. Det känns viktigt att vi som är en etablerad samhällsaktör gör vad vi kan för att hjälpa till, säger Lena Högfeldt, verkställande direktör på Länsförsäkringar Södermanland.

Det är vattendroppen som en efter en kan orsaka stora problem. Länsförsäkringar Södermanland erbjuder sina huskunder en intelligent vattenvarnare som vid en vattenläcka larmar direkt i mobilen.

– Att minska miljöpåverkan är en av de viktigaste frågorna för oss och vi vet att våra kunder också tycker att det är viktigt. Därför känns det helt rätt att kunna använda ny och smart teknik som är enkel att fästa på inkommande vattenrör. Tillsammans med våra kunder ser vi till att ligga i framkant för att minska vattenskadorna och därmed utsläppen, säger Andreas Fahlstedt, chef Produktstöd på Länsförsäkringar Södermanland.

Fakta om vattenläckors påverkan på miljön:
En droppande kran kan läcka 100 liter vatten på ett dygn.Ungefär 12 procent av alla svenskar har en läckande kran. Det innebär att 56 miljoner liter vatten rinner rakt ner i avloppet varje dygn.
Källa: http://thewaterbarometer.com/vattensvinn-i-norden/

Varje år inträffar 100 000 vattenskador i Sverige till en kostnad på över fem miljarder kronor. Att återställa en genomsnittlig vattenskada ger en miljöbelastning på 300 kg koldioxid. Det är lika mycket som att köra en mellanklassbil i 150 mil eller 200 mil med en liten bensinbil.

Källa: https://www.lansforsakringar.se/globalassets/aa-global/dokument/10078-information-vattenskador.pdf

Om Internationella vattendagen
Internationella vattendagen hålls årligen den 22 mars för att uppmärksamma vikten av vatten och att verka för en hållbar förvaltning av världens vattentillgångar. Första initiativet till en internationell dag att fira vatten togs vid FN:s konferens om miljö och utveckling i Rio år 1992.
Källa: Wikipedia

För mer information kontakta:
Lena Högfeldt, vd Länsförsäkringar Södermanland
E-post: lena.hogfeldt@lfs.se
Mobil: 070-467 39 31

Ylva Klingvall, tf Kommunikationschef
E-post: ylva.klingvall@lfs.se
Mobil: 0708-31 08 65

Länsförsäkringar Södermanland är ett kundägt, lokalt och självständigt bolag. Vi ger sörmlänningar en tryggare vardag och möjlighet att utvecklas genom vår tillgänglighet och breda erbjudande inom bank, försäkring, fastighetsförmedling och pension. Vi arbetar alltid för våra kunders bästa men också för hela länet. Genom vårt engagemang i samhället bidrar vi till ett hållbart liv för alla sörmlänningar. Vi ingår i Länsförsäkringsgruppen som består av 23 lokala länsförsäkringsbolag och det gemensamt ägda Länsförsäkringar AB.
Tillsammans skapar vi trygghet och möjligheter för dig och alla sörmlänningar, för all tid.