Så minskar du risken för kostsamma överraskningar på sportlovet

Sportlovet närmar sig i Södermanland och många planerar att resa bort. Oavsett om resan går till fjällen, alperna eller värmen är det bra att se över sitt försäkringsskydd. ”Tänk inte bara på vad som kan hända om bagaget kommer bort eller resan försenas. Minst lika viktigt är att tänka på dig själv och familjen. Om olyckan är framme kan det bli kostsamt om man inte är rätt försäkrad” säger Robert Pettersson på Länsförsäkringar Södermanland.

Efter år av pandemi finns det kanske en extra längtan att resa igen. Och trots prisökningar, stigande räntor och höga elpriser verkar inte svenskarnas intresse för sportlovsresor minska. Resorna till svenska fjällen är populära och bland utrikesresmålen ligger Kanarieöarna och Thailand i topp*.

– Oavsett vart resan går är det bra att se över sitt försäkringsskydd, säger Robert Pettersson, chef skador privat.

Robert Pettersson menar att det ofta erbjuds extra försäkringar i samband med att man köper en vara eller en tjänst i samband med resor, men att det inte alltid är nödvändigt att teckna dessa. Har man tilläggsförsäkring ”utökat reseskydd” hos Länsförsäkringar, som också inkluderar resor, så räcker den för alla resor man gör under försäkringsåret. Reseförsäkringar som säljs separat täcker bara just den specifika resan. Det är alltså prisvärt att ha tillägget i sin hemförsäkring.

De flesta banker har automatiskt ett reseskydd när resan betalas med kort eller genom kontoöverföring i banken. Skyddet brukar bland annat täcka försening och om bagaget inte kommer fram. Men det finns en försäkring man ska vara extra noga med.

– Dubbelkolla att alla i familjen har en egen olycksfallsförsäkring. Som vuxen har man ofta det via sitt arbete, men den försäkring barn får via förskola och skola täcker inte alltid det som händer utanför skoltid. Den är viktig om olycksfallet skulle ge en bestående skada. I övrigt har ofta hemförsäkringen ett bra skydd vid resa om man exempelvis blir sjuk på resmålet, säger Robert Pettersson.

Tips inför sportlovsresan:

• Se till så att alla i familjen har olycksfallsförsäkring innan ni åker, försäkringen man har via barnomsorgen täcker inte alltid utanför skoltid.
  • Hyr du skidutrustningen behöver du inte alltid teckna den försäkring som erbjuds, kontrollera vad som ingår i din hemförsäkring först. Bra komplement är en så kallad allriskförsäkring om du inte redan har det.
  • Ska du åka skidor i Italien krävs att du har en ansvarsförsäkring som även omfattar skidåkning. Hos vissa försäkringsbolag ingår den i hemförsäkringen, men det kan vara bra att dubbelkolla om du behöver ha med dig ett intyg.
  • Ha koll på dina saker och var aktsam. Lås till exempel in skidor och utrustning i förråd vid ditt boende och ha lite extra uppsikt när du stannar och tar en fika.
  • Appen UD Resklar har många bra tips inför utlandsresa och där ser man också om det finns avrådan för länder. Om UD avråder resor till landet eller områden du planerar att resa till, behöver du kontrollera med ditt försäkringsbolag om din reseförsäkring gäller.

*Källa: Skistars och TUIs presstjänst.

Robert Pettersson, chef skador privat på Länsförsäkringar Södermanland,
telefon: +46 73-964 18 20, e-post: robert.pettersson@lfs.se

Ylva Klingvall, Kommunikationschef på Länsförsäkringar Södermanland,

Länsförsäkringar Södermanland är ett kundägt, lokalt och självständigt bolag. Vi ger sörmlänningar och sörmländska företagare möjlighet till utveckling genom vår nära service och vårt breda erbjudande inom sparande, lån, försäkring, boende, hälsa och pension. Genom vårt engagemang i samhället bidrar vi till ett hållbart liv för alla sörmlänningar. Vi ingår i Länsförsäkringsgruppen som består av 23 lokala länsförsäkringsbolag och det gemensamt ägda Länsförsäkringar AB. Tillsammans skapar vi trygghet och möjligheter för alla sörmlänningar för all tid.