Säkra tips inför sportlovet

Sportlovsveckan i Sörmland närmar sig och många planerar en resa nu när restriktionerna har släppts. Det kan innebära resor både här i Sörmland, i Sverige, till Europa eller långt bort till varmare breddgrader. Annika Berglund på Länsförsäkringar Södermanland ger tips och råd om vad som är bra att tänka på inför resan.

– När resan är bokad och det är dags att ge sig iväg på sportlov är det bra att ha tänkt till före. Allt för en tryggare resa och roligare upplevelse, säger Annika Berglund, Affärsområdeschef för Sakförsäkringar på Länsförsäkringar Södermanland.

Fem praktiska tips

1.    Packa bilen smart
Packa det tyngsta i botten av bagageutrymmet, undvik lösa föremål i bilen och lasta lätta saker i takboxen. För att undvika bilinbrott, packa inte bilen kvällen före du ska åka.

2.    Kör säkert
Anpassa hastigheten efter väderlek, håll ögonen på vägen, lägg undan mobilen och var vaksam på trötthetstecken. Kom ihåg att kolla däcktryck och mönsterdjup på bildäcken innan avfärd.

3.    Kolla upp bilförsäkringen innan avresa
Om något skulle hända med bilen på resan, är det bra att ha koll på vad som ingår i din bilförsäkring.

4.    Försäkring för barn och vuxna
Sportlovsaktiviteter kan innebära ökad risk för att något oförutsett händer. Skulle något hända kan barnförsäkringen och en separat olycksfallsförsäkring för vuxna trygga dig och din familj.

5.    Om något blir stulet
Lämna inte värdesaker obevakat i fjällstugor och på restauranger. Hemförsäkringen täcker mycket, men för oförutsedda händelser kan det vara bra att komplettera med en allriskförsäkring. Ladda ner LF-appen så finns vi alltid nära om du behöver oss.

Annika Berglund, Affärsområdeschef Sakförsäkring på Länsförsäkringar Södermanland,
telefon: +46 79-098 99 50, e-post annika.berglund@lfs.se

Ylva Klingvall, Kommunikationschef Länsförsäkringar Södermanland,
telefon: +46 708-31 08 65, e-post: ylva.klingvall@lfs.se

Länk till Länsförsäkringars pressrum: https://www.lansforsakringar.se/privat/om-oss/press-media/

Länsförsäkringar Södermanland är ett kundägt, lokalt och självständigt bolag. Vi ger sörmlänningar en trygg och säker vardag och möjlighet till utveckling genom vår nära service och vårt breda erbjudande inom bank, försäkring, fastighetsförmedling och pension. Vi ägs av våra kunder och vi agerar alltid med våra ägares bästa för ögonen. Genom vårt engagemang i samhället bidrar vi till ett hållbart liv för alla sörmlänningar. Vi ingår i Länsförsäkringsgruppen som består av 23 lokala länsförsäkringsbolag och det gemensamt ägda Länsförsäkringar AB. Tillsammans skapar vi trygghet och möjligheter för alla sörmlänningar, för all tid.