Sörmländska försäkringskunder får 100 miljoner kronor tillbaka

Kundägda Länsförsäkringar Södermanland gjorde 2017 ett starkt positivt resultat. Bolaget ger därför i år 100 miljoner kronor i återbäring till sina kunder och tillika ägare. 86 000 kunder har i dagarna fått veta hur mycket pengar de får tillbaka.

Länsförsäkringar Södermanland är ett lokalt och kundägt bolag. När bolaget går bra kan ägarna, det vill säga kunderna, få pengar tillbaka. 2017 hade Länsförsäkringar Södermanland lägre skadekostnader än beräknat och överskottet kan därför betalas ut till kunderna i form av återbäring. Cirka 86 000 försäkringskunder runt om i Södermanland får i år dela på 100 miljoner kronor.

- Att man kan få återbäring när bolaget gör bra resultat är en av många fördelar man har som kund i ett kundägt bolag, säger Anna-Greta Lundh, vd på Länsförsäkringar Södermanland. Senast vi lämnade återbäring var 2009, så det känns mycket roligt att vi nu kan lämna tillbaka hela 100 miljoner kronor till våra sakförsäkringskunder, som är de som äger oss.

Alla kunder som får återbäring får ett brev där det står hur mycket pengar kunden får tillbaka. Både privatpersoner och företag får återbäring. Som privatperson kan man själv anmäla ett kontonummer senast 21 oktober och får då sina pengar utbetalda direkt till sitt konto. Företag får pengarna via bankgiro. Återbäringen betalas ut i november. Den som inte lämnar kontonummer eller bankgiro får pengarna via en utbetalningsavi.

- Det är fler kunder än vanligt som vill komma i kontakt med oss i och med återbäringen. Vi har ökat bemanningen för att kunna ge alla kunder som ringer, mejlar eller besöker oss bra service, säger Teresia Devell, projektledare på Länsförsäkringar Södermanland.

Anna-Greta Lundh
, vd Länsförsäkringar Södermanland
anna-greta.lundh@lfs.se , 0155-48 41 01, 070-341 09 49

Charlotte Elisson, kommunikationschef Länsförsäkringar Södermanland
charlotte.elisson@lfs.se , 0155-48 44 08, 070-733 04 29

Citat

"Att man kan få återbäring när bolaget gör bra resultat är en av många fördelar man har som kund i ett kundägt bolag."
Anna-Greta Lundh, vd Länsförsäkringar Södermanland