Spara pengar på att flytta ihop

Länsförsäkringar Södermanland har räknat ut hur mycket två personer sparar på att flytta ihop i Eskilstuna. I genomsnitt kan personerna spara tusenlappar varje månad på att dela på utgifter för boendet och allmänna levnadskostnader.

De som väljer att flytta ihop i den enes lägenhet på 45 kvadrat i exempelvis Eskilstuna kan spara så mycket som 5 570 kronor i månaden.

– Förutom att det förstås är trevligt att bo ihop är det också bra rent ekonomiskt att kunna dela på utgifterna. Att bo tillsammans kan göra att det blir pengar över som man kan spara eller lägga på annat, säger Emma Persson, privatekonom på Länsförsäkringar.

När man bor tillsammans är det viktigt att diskutera ekonomi och juridik. Det kan handla om vilka utgifter som ska vara gemensamma och inte eller hur man gör med saker man införskaffar gemensamt, till exempel ett matbord, om man flyttar isär. Om personerna är i ett förhållande bör man sätta sig in i samboavtalet, som reglerar hur ägandet av bostaden och lösöret ser ut för bägge parter.

– Glöm heller inte att prata om ekonomin, helst innan ni flyttar ihop. Särskilt om ni har olika ekonomiska förutsättningar och vanor. Det finns många sätt att se på fördelningen av utgifterna, det viktiga är att ni är överens om hur ni vill göra, säger Emma Persson.

Södermanland
Områden

Kostnad för en person som bor ensam i bostad

Kostnad för en person som delar  bostad Så mycket sparar man per månad
Södermanland 13 927 kr 8 564 kr 5 634 kr
Eskilstuna 14 341 kr 8 770 kr 5 570 kr
Flen 11 106 kr 7 153 kr 3 953 kr
Gnesta 14 454 kr 8 827 kr 5 627 kr
Katrineholm 13 310 kr 8 255 kr 5 055 kr
Nyköping 13 637 kr 8 419 kr 5 219 kr
Oxelösund 11 923 kr 7 561 kr 4 361 kr
Strängnäs 14 629 kr 8 914 kr 5 714 kr
Trosa 15 764 kr 9 482 kr 6 282 kr
Vingåker 11 231 kr 7 216 kr 4 106 kr

Källa; Svensk Mäklarstatistik. Konsumentverket och Länsförsäkringar.
Så har vi räknat; Pris per kvadratmeter per län gånger 45 kvadratmeter, en belåningsgrad på 85 %, ränta på 3,80 % och en amortering på 2 %. Mat, el och andra omkostnader har vi tagit från Konsumentverkets kostnader för en respektive två i vuxna i ett hushåll samt från Elkraft.se.

Vi har utgått från att man köper en lägenhet ihop i oktober 2022. Ett alternativ är att flytta ihop i en persons lägenhet och hyra ut den andra lägenheten.

Emma Persson, Privatekonom på Länsförsäkringar
telefon: +46 761 09 27 30, e-post: emma.persson@lansforsakringar.se

Ylva Klingvall, Kommunikationschef på Länsförsäkringar Södermanland
telefon: +46 708 31 08 65, e-post: ylva.klingvall@lfs.se

Länsförsäkringar Södermanland är ett kundägt, lokalt och självständigt bolag. Vi ger sörmlänningar en trygg och säker vardag och möjlighet till utveckling genom vår nära service och vårt breda erbjudande inom bank, pension, försäkring och fastighetsförmedling. Vi ägs av våra kunder och vi agerar alltid med våra ägares bästa för ögonen. Genom vårt engagemang i samhället bidrar vi till ett hållbart liv för alla sörmlänningar. Vi ingår i Länsförsäkringsgruppen som består av 23 lokala länsförsäkringsbolag och det gemensamt ägda Länsförsäkringar AB. Tillsammans skapar vi trygghet och möjligheter för alla sörmlänningar, för all tid.