Stadsmissionen får 100 000 kr för att hjälpa ankommande flyktingar i Södermanland

Människor är på flykt från kriget i Ukraina och många kommer just nu till Södermanland med stort behov av stöd och hjälp. Stadsmissionen verkar lokalt och hjälper de som anländer med basala förnödenheter, vilket ligger utanför deras ordinarie uppdrag. Länsförsäkringar Södermanland vet att det krävs extra resurser för att kunna genomföra det som Stadsmissionen gör och skänker därför 100 000 kr till Stadsmissionens viktiga lokala hjälpinsatser i Södermanland för de behövande flyktingarna.

– Människor, främst kvinnor och barn, har tvingats att lämna sina hem och sitt land. De behöver vår akuta hjälp. Stadsmissionen i Södermanland som vi samarbetar med gör oerhört viktiga och konkreta hjälpinsatser på plats. Det vill vi stödja genom ekonomisk hjälp från oss, säger Lena Högfeldt, vd på Länsförsäkringar Södermanland.

– Det ligger i Stadsmissionens DNA att snabbt ställa om för att möta människors utsatthet, men för att anta nya samhällsutmaningar behöver vi stöd från såväl näringsliv som privatpersoner. Tack vare Länsförsäkringar Södermanlands investering kan vi bland annat fullfölja våra planer om en mötesplats för nyanlända – en trygg och lugn plats för att umgås, få mat i magen, ta emot individuellt stöd och hjälp med myndighetskontakter, säger Annalie Welin, Direktor på Eskilstuna Stadsmission.

Konkreta insatser som gör skillnad
Stadsmissionen genomför just nu flera insatser med både medarbetare och volontärer för att stötta människor på flykt i Eskilstuna och Nyköping. Utöver planerna på en mötesplats är Stadsmissionen med och bemannar ett mottagningscenter på Skavsta flygplats för att möta de människor som anländer. Stadsmissionen kommer även att dela ut presentkort till Stadsmissionens Second hand för att förse människor med kläder samt stötta med matkassar.

Eskilstuna Stadsmission arbetar för ett mänskligare Eskilstuna och Nyköping, för alla. Det handlar om konkreta, mänskliga insatser genom härbärget, dagverksamheten, matlaget och second hand-butikerna. Delar av överskottet som genereras i second hand-butikerna går tillbaka in i verksamheten.

Lena Högfeldt, Verkställande direktör på Länsförsäkringar Södermanland,
telefon: +46 70 467 39 31, e-post: lena.hogfeldt@lfs.se

Annalie Welin, Direktor Eskilstuna Stadsmission,
telefon: +46 737-73 56 86, e-post: annalie.welin@eskilstunastadsmission.se

Ylva Klingvall, Kommunikationschef Länsförsäkringar Södermanland,

Länk till Länsförsäkringars pressrum: https://www.lansforsakringar.se/privat/om-oss/press-media/

Länsförsäkringar Södermanland är ett kundägt, lokalt och självständigt bolag. Vi ger sörmlänningar en trygg och säker vardag och möjlighet till utveckling genom vår nära service och vårt breda erbjudande inom bank, försäkring, fastighetsförmedling och pension. Vi ägs av våra kunder och vi agerar alltid med våra ägares bästa för ögonen. Genom vårt engagemang i samhället bidrar vi till ett hållbart liv för alla sörmlänningar. Vi ingår i Länsförsäkringsgruppen som består av 23 lokala länsförsäkringsbolag och det gemensamt ägda Länsförsäkringar AB. Tillsammans skapar vi trygghet och möjligheter för alla sörmlänningar, för all tid.