Undvik fallolyckor genom att träna balansen

Varje år faller cirka 70 000 svenskar så allvarligt att de hamnar på sjukhus. Med ganska små insatser kan man undvika fallolyckor. Forskning visar att träning av balansen kan minska risken för fallolyckor och frakturer med upp till 60 procent enligt statistik från Vårdhandboken*. Ta del av tipsen för att minska risken för fallolyckor både ute och inne.

Vintermånaderna med snö och is ökar risken för halkolyckor och tråkiga skador. Vanliga halk- och fallskador på vintern är frakturer på händer, armar och lårben samt huvudskador.

Tips för att minska risken att ramla när det är snö och halt ute:
•    Använd bra vinterskor med dubbar. Fäst även broddar på skorna när det är halt ute.
•    Skotta snö och sanda utanför porten och huset.
•    Håll fokus på underlaget och på stegen. Gå med hela foten mot underlaget.
•    Undvik att prata i telefon under promenaden.
•    Dra ned på takten, var ute i god tid för att undvika stress och småspring till ett möte.

– Det viktigaste för att undvika fallolyckor är att hålla sig aktiv och träna. Det är också viktigt att ordna med förebyggande åtgärder i hemmet och i närmiljön, säger Robert Pettersson, chef skador privat på LF Sörmland.

Minska risken att ramla inomhus genom att:
•    Göra balans- och styrkeövningar regelbundet för att lättare parera om man snavar.
•    Lägg halkskydd under mattorna och se till att tejpa lösa mattkanter med en kraftig tejp.
•    Ordna bra belysning och ha gärna en nattlampa tänd.
•    Håll en god kost. Med åldern kan aptiten minska, bland annat på grund av minskad muskelmassa och fysisk aktivitet. Näringsbehovet är trots detta detsamma eller större.

Träningstips: Undvik fallolyckor - Bli säkrare med enkla övningar - Länsförsäkringar (lansforsakringar.se)

LF Sörmlands försäkring: Ekonomisk trygghet genom en olycksfallsförsäkring 60 plus

*Översikt - Vårdhandboken (vardhandboken.se)

Robert Pettersson, chef skador privat på LF Sörmland
telefon: +46 73 964 18 20, e-post: robert.pettersson@lfs.se

Ylva Klingvall, kommunikationschef på LF Sörmland,

Press & media - Länsförsäkringar (lansforsakringar.se)

LF Sörmland är ett kundägt, lokalt och självständigt bolag. Vi ger sörmlänningar och sörmländska företagare möjlighet till utveckling genom vår nära service och vårt breda erbjudande inom sparande, lån, försäkring, boende, hälsa och pension. Genom vårt engagemang i samhället bidrar vi till ett hållbart liv för alla sörmlänningar. Vi ingår i Länsförsäkringsgruppen som består av 23 lokala länsförsäkringsbolag och det gemensamt ägda Länsförsäkringar AB. Tillsammans skapar vi trygghet och möjligheter för alla sörmlänningar för all tid

Citat

Det viktigaste för att undvika fallolyckor är att hålla sig aktiv och träna. Det är också viktigt att ordna med förebyggande åtgärder i hemmet och i närmiljön.
Robert Pettersson, chef skador privat