23 000 kronor för sportlov i fjällen

På sportlovet vill många vara i fjällen. Men utgifterna är stora, och en vecka för en familj kan landa på runt 23 000 kronor. Bostad och liftkort kostar mest och de dyraste veckorna i fjällen är när barnen har skollov. Men det går att hålla kostnaderna nere. Viktigt är också att se över försäkringarna före semestern om något skulle hända.

För en familj med två vuxna och två barn i åldrarna 7 och 10 år kan man räkna med runt 23 000 kronor för en sportlovsvecka. Kostnaderna för boendet är avgörande. Men det går att välja billigare alternativ och det blir billigare om exempelvis bostaden ligger lite längre från backen. Utgifterna för maten kan hållas lägre om du undviker utelunch och istället lagar det mesta i stugan.

Prisexempel

Boende                                                     7 500 kr

Liftkort                                                     5 000 kr (barn under 7 år åker ofta gratis)

Hyra alpinutrustning för hela familjen      2 000 kr

Skidskola 75 min för barnen, 5 dagar       2 000 kr

Utelunch                                                   2 500 kr

Övrig mat                                                  2 500 kr

Transport                                                  1 500 kr

Totalt                                                        23 000 kr

– Kostnaden för fjällsemestern kan lätt dra iväg och kosta mer än det var tänkt. Det är därför klokt att noga planera ekonomin innan resan, framförallt om resurserna är små. Kontrollera också hur försäkringarna gäller och se till att alla i familjen har en olycksfallsförsäkring, säger Elisabeth Hedmark, privatekonom på Länsförsäkringar.

Bra att tänka på:

• Egendom som tas med på resa är försäkrad genom hemförsäkringen inom vissa gränser och det krävs att du är aktsam med sakerna du tar med. Kontrollera hur din hemförsäkring gäller innan du reser
  • För att få ersättning för saker som du själv råkar ha sönder exempelvis skidor eller glasögon, behöver du teckna ett tillägg till hemförsäkringen så kallat allriskskydd. Det ger även ersättning för fler skadehändelser än den vanliga hemförsäkringen
  • Hyr du skidutrustning blir du ofta erbjuden en försäkring. Kontrollera vad den innehåller och fundera på om du har behov av den eller om din hemförsäkring räcker
  • Spar alltid kvittot när du hyr skidutrustning, det underlättar om något händer
  • Se till att familjen har olycksfallsförsäkring för vuxna och barnförsäkring för de små
  • Vinterväglag innebär fler olyckor med bil. Förutom att kontrollera att bilen är i bra kondition innan du kör längre sträcka, kan du eventuellt utöka bilförsäkringen med ett tillägg för att få ett bättre skydd, exempelvis ersättning för hyrbil om olyckan skulle vara framme.
  • Packa helst inte bilen kvällen innan resan, eftersom risken för bilinbrott ökar

Elisabeth Hedmark, privatekonom på Länsförsäkringar, 073-96 419 69