7 av 10 med bolån tycker alla ska amortera

7 av 10 som har bolån i Uppsala län tycker att bolånetagare ska amortera. Åsikterna går isär beroende på var i landet man bor. De som bor i områden med höga bostadspriser vill inte amortera i lika stor utsträckning som de som bor där bostadspriserna är lägre. Det visar en ny undersökning från Länsförsäkringar.
-Amortering är en viktigt del i det totala sparandet, menar Erik Ekström, Bankchef på Länsförsäkringar Uppsala.

Länsförsäkringar har frågat 1 527 bolånetagare i Sverige om hur de ser på amortering. 7 av 10 personer med bolån i Uppsala län tycker det är självklart att bolånetagare ska amortera och varannan bolånetagare tycker att alla ska amortera oavsett hur stort bolån man har.

– Inflationen ligger på en låg nivå och kommer inte att komma upp på de nivåer som vi hade på 70- och 80-talet. Bostadsägare kan därför inte räkna med att få hjälp med att skulderna minskar i takt med inflationen på samma sätt som tidigare. Att betala av lånet så mycket att man kan hantera det som finns kvar även efter pensioneringen är viktigt. Man får se det som en del i det totala sparandet, säger Erik Ekström.

På de platser i Sverige där försäljningsstatistiken visar på de högsta bostadspriserna är det en mindre andel än snittet som tycker att amortering är självklart. I Stockholm, Halland, Göteborg och Skåne är det färre än snittet som tycker amortering är självklart.

– De som har höga lån i förhållande till inkomsten och dessutom har en stor andel rörlig ränta, är mycket sårbara när räntorna så småningom stiger. Det är lätt att glömma att dagens låga räntenivå inte kommer att bestå. Väljer man tremånaders bindningstid måste man ta höjd för en högre nivå på räntan och se till att amortera på lånet och spara för tider med högre ränta, säger Erik Ekström.

Erik Ekström, Länsförsäkringar Uppsala 070-568 56 70

Om undersökningen:

Undersökningen genomfördes med hjälp av webbintervjuer bland 1 527 personer som har bolån, i åldrarna 20-69 år. Undersökningen genomfördes mellan den 1 oktober till och med den 24 oktober av PFM Research i Sverige AB.