Cykelstölder ökar

De senaste tre åren har antalet cykelstölder stadigt ökat visar statistik från Länsförsäkringar Uppsala. Kostnaden för cykelstölder de senaste fem åren uppgår till ca 7,3 miljoner kronor.

Antal cykelstölder anmälda till Länsförsäkringar Uppsala 2010-2012

2010 616
2011 757
2012 770

-Att förlora sin cykel genom stöld är naturligtvis mycket trist och en stor olägenhet för den som drabbas. Men det är möjligt att minska risken för att få sin cykel stulen, säger Susanne Fagerberg, Skadechef Länsförsäkringar Uppsala.

Först och främst är det viktigt att cykeln är ordentligt låst med godkända lås. Tänk också på att låsa cykeln med vajer eller kedja i något fast föremål. Parkera heller inte cykeln över natten på platser i city där cyklar ofta stjäls, som till exempel vid stationen och utanför studentnationerna.

Susanne Fagerberg, Skadechef Länsförsäkringar Uppsala, 070-609 56 89
Karin Stenbrink, Kommunikationschef Länsförsäkringar Uppsala, 0730-82 55 60