Cykelstölderna fortsätter att öka i Uppsala

Nu är det dags att plocka fram cykeln – men se till att den inte blir stulen. Under 2013 anmäldes 915 cykelstölder till Länsförsäkringar Uppsala, en ökning med 151 cyklar mot föregående år.

Många cyklar som stjäls kommer aldrig tillbaka. I fjol betalade Länsförsäkringar över 2 miljoner kronor i ersättning för stulna cyklar.

– Om du råkar ut för en cykelstöld ska du först och främst göra en polisanmälan. Dels för att vi kräver det för att du ska få ersättning, dels för att det ökar din chans att få tillbaka cykeln, säger Susanne Fagerberg, Skadechef på Länsförsäkringar Uppsala.

Den som köper en fin och dyr cykel bör också satsa på ett lås av hög kvalitet och gärna ett extra vajerlås. Låset bör sitta fast runt ramen för att göra svårare för tjuven.

– Använd ett lås som är godkänt av Stöldskyddsföreningen. Ett lås som är godkänt har den välbekanta ögonmärkningen. Lås fast cykeln i ett fast föremål med kedja eller vajer, säger Susanne Fagerberg. Parkera heller inte cykeln över natten på platser i city där cyklar ofta stjäls, som till exempel vid stationen och utanför studentnationerna.

Antal anmälda cykelstölder hos Länsförsäkringar Uppsala under de senaste fyra åren:

År Antal stölder/skador Kostnad Mkr
2013 915 2 062 509
2012 770 1 485 149
2011 757 1 701 035
2010 616 1 451 275
Tot 3058 6 669 968

För mer information, kontakta:
Susanne Fagerberg, Skadechef Länsförsäkringar Uppsala, 070-609 56 89