Döm för lika villkor - för en mer jämställd fotboll

Hur skiljer sig dam- och herrfotboll åt? Fotbollsplanen är lika stor. Spelarna är lika många, fotbollen är lika rund. Målen är lika stora. Antal resor och träningar är lika många. Varför tjänar då en domare som dömer en herrmatch mer än dubbelt så mycket som en domare som dömer en dammatch på samma serienivå?
Säsongen 2023 tjänar en domare som dömer Elitettan 2710 kr per match, medan en domare som dömer Superettan tjänar 6080 kr per match. Det är mer än dubbelt så mycket. För samma jobb.

I år är Länsförsäkringar Uppsala partner till GUSK. Tillsammans tar vi nu aktiv ställning för en mer jämställd fotboll. Tack vare Länsförsäkringar Uppsalas stöd till GUSK, får domarna vid GUSKs hemmamatcher i Elitettan samma ersättning som om de skulle ha dömt Superettan. Det är 3370 kronor mer för huvuddomaren. Ersättningen gäller såklart för hela domarteamet.

För fem år sedan blev Länsförsäkringar Uppsala FairPay-certifierat, vilket innebär att bolaget har en helt jämställd sponsring mellan herr- och damidrott. FairPay är en stiftelse som arbetar för att näringsliv och offentlig sektor aktivt ska förändra den befintliga struktur som råder vad gäller fördelning av sponsormedel till idrottsklubbar och förbund genom att upprätta policys och handlingsplaner för jämställd sponsring. Företag och organisationer som är FairPay- certifierade tar aktiv ställning för att alla människor oavsett kön, ska ha samma resurser och möjligheter att börja och utvecklas inom idrotten samt bli elitidrottare.

Varför är det viktigt för Länsförsäkringar Uppsala att bedriva en jämställd sponsring?
Vi ser vår sponsring som en helhet där allt går ut på att inkludera människor. Då blir det även naturligt att sponsra jämställt och det går helt i linje med vår vision och våra värderingar, säger Joel Grauman, hållbarhetsansvarig på Länsförsäkringar Uppsala.

Varför lyfter ni just löneskillnaderna mellan domarna?
–  Ett argument vi ofta möter när det gäller ojämnställd ersättning mellan manlig och kvinnlig idrott är att det är marknaden som styr. Men i fallet med ojämnställd domarersättning går det inte att förklara med marknadsekonomi. Det är gamla strukturer och sanningar som tyvärr lever kvar. För oss är det viktigt att visa att strukturerna för ojämnställd idrott även letar sig in i domarrummet, säger Joel Grauman.

GUSK arbetar aktivt för att höja statusen på damfotbollen och för att öka publiken på matcherna. Ofta är det grunden som krävs för att öka de ekonomiska förutsättningarna för damfotbollen. Fotboll är Sveriges största idrott men tyvärr långt ifrån jämställt gällande lön, både för spelare och domare. I GUSK är fotbollen för alla, oavsett kön, ålder, ursprung eller bakgrund.

Initiativet från GUSK och Länsförsäkringar Uppsala för en mer jämställd domarersättning inom dam- och herrfotboll ska belysa att lönerna skiljer sig inte bara mellan spelarna, utan även domarna. Får man mindre betalt för att döma en dammatch så kan det såklart minska intresset för domarna som i stället väljer herrmatcher. Så kan vi ju inte ha det. Och utan en domare på plan blir det svårt att spela en match. Att döma för lika villkor bör vara en självklarhet, men det är det inte idag, säger Hanna Sjöström, kommunikationsansvarig och spelare i GUSK.

#detbörjarmedlikavillkor

#dömförlikavillkor

Hela föreskriften gällande ekonomisk ersättning för domare finns att läsa här: FÖRESKRIFTER GÄLLANDE EKONOMISK ERSÄTTNING TILL DOMARE (svenskfotboll.se)

För mer information kontakta:
Hanna Sjöström, kommunikationsansvarig, Gamla Upsala SK, telefon: 073-9109889 eller e-post hannasjostrom96@hotmail.com

Joel Grauman, hållbarhetsansvarig, Länsförsäkringar Uppsala, telefon: 073-1568552 eller e-post joel.grauman@lansforsakringar.se