Finalomröstning – Trygghetshjältar i länet tävlar om 50 000 kronor

Nu ska Uppsala läns trygghetshjälte 2016 utses och idag startar omröstningen. Pengarna ska hjälpa en av de tio finalisterna att förverkliga eller vidareutveckla sitt trygghetsprojekt.

Bakom initiativet står Länsförsäkringar Uppsala. Tanken är att uppmuntra till goda idéer som samlar människor och gör livet tryggare för någon eller många. Under oktober har boende i Uppsala län via sociala medier uppmanats att nominera kandidater på Länsförsäkringars webbplats för ändamålet, www.trygghetshjälte.se.

– Vi har fått en fin respons på kampanjen och genom prispengarna kan vi hjälpa till att förverkliga någon av de goda idéer och projekt som finns i länet. På så sätt bidrar vi tillsammans till en tryggare vardag för länets invånare, säger Ulrica Hedman, vd på Länsförsäkringar Uppsala.

Finalomröstningen pågår 10 november till 16 november. Prisutdelningen sker på affärsnätverket Relations event Uppsala tar ansvar på UKK, och livesänds också på Facebook.

Finalbidragen består bland annat av Brottsofferjouren, Hälsohuset i Tierp, Gottsunda Hip Hop, Cappella – ett kooperativ för psykiskt funktionshindrade och  appen Trast som ska öka tryggheten för barn på nätet.

– Vi har fått ta del av många intressanta och spännande trygghetsprojekt som täcker in flera delar av länet. Det har varit ett inspirerande och roligt arbete att utse de tio finalisterna. Nu är det upp till länets invånare att rösta på sin trygghetshjälte! säger Ulrica Hedman.

På Länsförsäkringar Uppsalas Facebook-sida www.facebook.com/LansforsakringarUppsala och på www.trygghetshjälte.se visas de tio finalisterna och en kort presentation av deras bidrag.

Länsförsäkringar införde tävlingen Trygghetshjälte i samband med sitt 170-års jubileum 2015. Redan på 1800-talet gick lantbruk samman och bidrog med pengar till en så kallad brandstod - de bildade helt enkelt ett brandstodsbolag. Den som hade oturen att drabbas av brand kunde då använda pengarna till att finansiera återuppbyggnaden av gården.

Genom att utse Trygghetshjälte 2016 får vi se nya idéer som samlar människor och ökar tryggheten, men som är anpassade till dagens samhälle, säger Ulrica Hedman.

För mer information kontakta:
Ulrica Hedman, vd Länsförsäkringar Uppsala, 073-9641566

Taggar: