Finalomröstning – trygghetshjältar i Uppsala län får del av pott på 170 000 kronor

Nu ska Uppsala läns trygghetshjältar utses och idag startar en omröstning på Facebook med tio finalister. Tre vinnare kommer att få del av en pott på 170 000 kronor och pengarna ska hjälpa hjältarna att förverkliga eller att vidareutveckla sina trygghetsprojekt.

Bakom initiativet står Länsförsäkringar Uppsala. Företaget firar 170 år och gör det bland annat genom att söka reda på och belöna länets trygghetshjältar. Tanken är att uppmuntra till goda idéer som samlar människor och göra livet tryggare för någon eller många. 11–25 november har boende i Uppsala län uppmanats att nominera kandidater i sociala medier eller på Länsförsäkringars webb samt på länets alla kontor. Det kom in drygt 100 nomineringar.

– Det är en fantastisk respons och ett bevis på att det finns väldigt många goda idéer och tankar där ute. Genom prispotten kan vi hjälpa till att förverkliga några av dem och tillsammans skapa en tryggare vardag för länets invånare, säger Ulrica Hedman, vd på Länsförsäkringar Uppsala.

En jury har valt ut tio bidrag som gått vidare till den finalomröstning som pågår till och med 15 december. Finalbidragen består bland annat av olika integrationsprojekt, en app för att minska cykelstölder, sjöräddning, ett skateboardläger för människor med varierande könsidentitet och en organisation som hjälper våldsutsatta att lämna en farlig relation genom att de tar hand om personens husdjur.

– Vi har fått ta del av många intressanta och spännande trygghetsprojekt från alla delar av länet. Det har varit ett svårt men samtidigt ett inspirerande och roligt arbete med att utse de tio finalisterna, säger Ulrica Hedman.

På Länsförsäkringar Uppsalas Facebook-sida visas de tio finalisterna och en kort presentation av deras bidrag, www.facebook.com/LansforsakringarUppsala.

De tio finalisterna är:

• Sjöräddningssällskapet i Uppsala  • VOOV  • LHL Skateboard  • Behåll cykeln  • Upplands Tuna Handboll  • FBC Uppsala Ungdom  • Gröna Grannar  • Tillsammans för Knivsta  • Integrationsprojektet Obaida  • Gräsö räddningsvärn.

Vinnarna offentliggörs 17 december och en prisceremoni  äger rum den 20 januari 2016.

Ulrica Hedman, vd Länsförsäkringar Uppsala, 073-9641566

Taggar: