Kraftig ökning av inbrott – DNA-märk dina saker!

Många inbrott har skett nu under sommaren och hittills i år har Länsförsäkringar Uppsalas kunder drabbats av stölder till ett värde av över 9 miljoner kronor.
-Vi ser en kraftig ökning av antalet inbrott – en fördubbling jämfört med för fem år sedan. Oroskänslan och kränkningen av att någon har varit inne i hemmet upplevs ofta som jobbigare än den ekonomiska förlusten.  Vi vill därför uppmana alla att vidta de åtgärder de kan för att göra det svårare för tjuven, säger Susanne Fagerberg, skadechef på Länsförsäkringar Uppsala.

De flesta inbrotten som anmälts till Länsförsäkringar Uppsala har skett under dagtid när de boende inte varit hemma. Länsförsäkringar har noterat att tjuvarna koncentrerar sig på att stjäla små men dyrbara saker; smycken, pengar och enstaka mindre elektronikprylar.

DNA-märkning - enkel och effektiv metod

Den senaste metoden – och kanske den mest effektiva – är DNA-märkning. Den avskräcker tjuvarna eftersom hälare inte vill ta emot föremål med den här typen av märkning. Det ökar också dina chanser att få tillbaka förlorade ägodelar.

– Det är väldigt enkelt att pensla på lösningen på de saker som du vill märka upp, säger Susanne Fagerberg. Varje flaska har en unik DNA-profil som registreras på dig. Om du sedan blir bestulen så syns märkningen i UV-ljus. Både företag och privatpersoner kan dra sitt strå till stacken genom att DNA-märka stöldbegärlig egendom. På kort sikt minskas den egna risken, men även den gemensamma genom att området i stort har mindre att erbjuda kriminella.

Andra tips för att minska risken för inbrott:

• Var uppmärksam på personer och bilar som du inte känner igen i grannskapet.

• Om någon är bortrest: använd dig av ljusautomatik, hjälp varandra med posten, flytta om saker i trädgården och kanske parkera en extra bil på uppfarten.

• Belysning runt huset är viktigt, ingen ska kunna röra sig nära huset i mörker.

• Installera larm kopplat till en larmcentral. Om larmet går blir det en åtgärd och ljudet är obekvämt för tjuven.

• Se till att du har bra lås på dörrar och fönster.

Susanne Fagerberg, skadechef på Länsförsäkringar Uppsala 070-609 56 89