Länsförsäkringar Uppsala satsar på jämställd sponsring

Länsförsäkringar Uppsala har länge sponsrat idrottsklubbar i hela länet. Idrott - när den bedrivs på ett schysst och inkluderande sätt - bidrar till både trygghet och hälsa hos barn och ungdomar. Bra förebilder är också viktigt, och idrott på hög nivå är en del av det som gör vårt län attraktivt att bo och leva i.
-Nu gör vi även en förflyttning mot mer jämställd sponsring – över tid ska vi omfördela vår budget så att det blir jämnt mellan dam- och herridrott på elitnivå, säger Ulrica Hedman, vd Länsförsäkringar Uppsala.

IK Uppsala fotboll, Uppsala Basket Dam och FBC är några exempel på klubbar med damlag på elitnivå som får ytterligare stöd från Länsförsäkringar Uppsala i år.
- Ambitionen är att på sikt ha en så jämn fördelning som möjligt givet att dam- och herrlaget spelar i samma division, säger Ulrica Hedman, vd Länsförsäkringar Uppsala.

Sedan flera år ställer Länsförsäkringar Uppsala krav på nolltolerans mot alkohol och droger, nolltolerans mot mobbing och att ledare ska vara goda förebilder för att lagen ska få bära loggan.
-Flera av de klubbar vi stöttar driver dessutom olika sociala projekt som vi är engagerade i. När både företag och idrottsklubbar tar ansvar även på detta sätt, hjälps vi åt att förebygga utanförskap, vilket ger samhällsvinster på sikt, fortsätter Ulrica Hedman.
Nytt för 2017 är också att alla idrottsklubbar Länsförsäkringar Uppsala stöttar får en utbildning från stiftelsen Friends hur de aktivt kan arbeta mot mobbing inom sin verksamhet.

Ulrica Hedman, vd Länsförsäkringar Uppsala, 073-964 15 66

Taggar: