Ledare som lyssnar ska främja psykisk hälsa bland barn och unga i Uppsala

Ungdomar i Uppsala län uppger att de i allmänhet mår allt sämre och just nu finns mycket oro som är kopplad till Coronakrisen. Barn och ungdomsaktiviteter pågår nästan som vanligt i länet så därför vill Region Uppsala, RF-SISU Uppland och Länsförsäkringar Uppsala tillsammans verka för att Folkhälsomyndighetens e-utbildning Ledare som lyssnar får stort genomslag.

Utvecklingen för barns psykiska välmående i Uppsala län går inte åt rätt håll* och en rad åtgärder måste genomföras. En viktig insats är att genom förebyggande åtgärder främja barn och ungas psykiska hälsa. Därför vill Region Uppsala, RF-SISU Uppland och Länsförsäkringar Uppsala tillsammans verka för att sprida Folkhälsomyndighetens utbildning Ledare som lyssnar.

Utbildningen är framtagen av Folkhälsomyndigheten på uppdrag av regeringen. Den syftar till att ge ledare som möter barn och unga på fritiden grundläggande kunskaper om psykisk hälsa, ohälsa och suicid. En majoritet av barn och ungdomar i länet deltar i föreningsverksamheter inom idrott och kultur och möter vuxna dagligen. Att vara duktig på att utbilda barn inom fotboll eller piano behöver inte betyda att man vet hur man kan upptäcka ett barn som mår dåligt psykiskt.

- Alla vet att man smörjer in sig när solen skiner för att förebygga hudcancer. Man vet också hur man upptäcker en fläck som behöver undersökas. Den här utbildningen kommer inte göra dig till en barnpsykolog, men som ledare kommer du kunna stärka den psykiska hälsan hos de barn och unga som du leder, säger Kerstin Evelius, tidigare nationell samordnare psykisk hälsa och sakkunnig i framtagandet av utbildningen Ledare som lyssnar.

-
Vi vet att barn och unga mår bra av att ha en meningsfull och aktiv fritid, så därför blir ledare inom föreningslivet en nyckel till deras psykiska välmående. Vi har länge stöttat barn- och ungdomsverksamhet i vårt län, inte minst eftersom vi vet att ett aktivt liv förebygger psykisk ohälsa, säger Joel Grauman, hållbarhetsansvarig Länsförsäkringar Uppsala och fortsätter; så nu kommer vi kräva att ledare i våra samarbetsföreningar genomgår utbildningen – som en motprestation till vår sponsring.

Målet är att ledare som gått utbildningen ska vara mer närvarande, stödjande och trygga i möten med barn och unga som mår dåligt psykiskt, samt veta hur de kan bidra till att främja psykisk hälsa.

Engagerade och kunniga ledare i idrottsföreningarna, som både ser och lyssnar på alla barn och ungdomar i sin verksamhet, bidrar till en tryggare idrottsmiljö och förbättrad psykisk hälsa. RF-SISU Uppland vill med folkbildningen Ledare som lyssnar erbjuda samtliga ledare inom idrottsföreningarna i Uppland ökad kunskap som i sin tur kommer att leda till en stärkt psykisk hälsa för alla barn och unga inom idrottslivet. Vi uppmanar samtliga föreningsledare att redan idag ta kontakt med sin idrottskonsulent hos RF-SISU Uppland och se till att deras ledare är en ledare som lyssnar, säger Pär Englund verksamhetschef inom folkbildning och utbildning hos RF-SISU Uppland.

* Rapport från undersökningen Liv och hälsa ung, Region Uppsala

Mer information om utbildningen:

Utbildningen tar ungefär en timme att genomföra och det behövs inga förkunskaper. Har man goda kunskaper så är den ändå givande. Utbildningen innehåller 4 delar: 1) Vad är psykisk hälsa 2) Hur kan du stärka psykisk hälsa 3) Hur kan du upptäcka att någon mår dåligt 4) Hur du lyssnar och ger stöd.

Mer information om satsningen:

Folkhälsomyndigheten: https://www.folkhalsomyndigheten.se/ledaresomlyssnarRegion Uppsala: Rapport

Länsförsäkringar Uppsala: https://www.lansforsakringar.se/uppsala/privat/om-oss/hallbarhet2/ledare-som-lyssnar/

Region Uppsala rapport

Pär Englund, Verksamhetschef inom folkbildning och utbildning RF-SISU Uppland, 018-27 70 03

Joel Grauman, Hållbarhetsansvarig Länsförsäkringar Uppsala, 073-156 85 52