Så påverkas vi av en räntehöjning

Svenska hushåll fortsätter att belåna sig allt mer enligt SCB. En viktig aspekt som påverkar den ekonomiska tryggheten är hur ens belåning ser ut. Tredje och sista delen av rapporten Medelklass utan medel som Länsförsäkringar genomfört bland 3 000 personer visar att individer mitt i livet, alltså med hemmavarande barn, är de som är mest och högst belånade och skulle drabbas värst. Det framkommer också i rapporten att man skulle behöva ändra livsstil om räntan steg med tre procentenheter.

Många ekonomiska beslut har konsekvenser som sträcker sig längre fram i tiden. Det gäller till exempel för hushåll som i dag lånar för att köpa en bostad.

-Risken är att de som lånar till sin bostad idag inte räknar med en kommande räntehöjning, säger Tomas Jernelöv, bankchef på Länsförsäkringar Uppsala.

De flesta är medvetna om att räntorna kommer att gå upp, men ju längre tid det går innan så sker, desto större blir steget att anpassa sin ekonomi till en höjning. Vår undersökning visar att ungefär 40 procent av de tillfrågade i Uppsala län skulle behöva ändra sina konsumtionsvanor om räntan steg med 3 procentenheter. Bland de yngre åldersgrupperna skulle effekten av en räntehöjning bli mer kännbar än hos äldre. Och det är skillnad mellan hur kvinnor och män skulle tvingas att ändra sin livssituation.

Ökningstakten för lån i december var 7,2 procent. För bolån var siffran 7,7 procent och hushållens samlade skulder är nu uppe i 3 533 miljarder kronor enligt SCB. Samtidigt visar statistik från Finansinspektion att 75 procent av hushållen har en räntebindningstid på under ett år, vilket gör att premisserna för mångas utgifter kan ändras inom en relativt kort tidshorisont.

-Har du ett lån på 3 miljoner kronor och räntan höjs en procenthet skulle det betyda en årlig ökning av räntekostnaden på omkring 21 000 kronor efter avdrag för räntekostnader. Att binda en del av sina lån nu och se över sitt sparande, tror jag är klokt, säger Tomas Jernelöv.

Tomas Jernelöv, bankchef Länsförsäkringar Uppsala, 073-964 0986