Stor risk för traktorstölder i vårt län

Enligt Seriebrottsamordnare Roger Björklund vid polisen i Uppsala, är risken för traktorstölder särskilt hög i vårt län just nu. Polisen har observerat att det pågår förberedelsearbete från ligor i form av kartläggning av var dyrare traktorer finns – både hos återförsäljare och enskilda lantbrukare. I förra veckan tillexempel stals 3 traktorer till ett värdet av närmare 1,5 miljon i Skaraborg (källa ATL).

-Vi är bekymrade över detta och angelägna om att våra kunder gör vad de kan för att förhindra stölder, där bland annat spårsändare och larm är viktiga inslag. Men väl så viktigt är samverkan och att man hjälps åt att vara uppmärksam. Vi kontaktar våra kunder just nu för att ge råd om hur de kan förebygga stöld, säger Susanne Fagerberg, skadechef på Länsförsäkringar Uppsala.

Minska risken för att din traktor blir stulen:

• Montera en spårsändare - det gör att traktorn kan spåras om den skulle stjälas.
• Montera startspärr (immobilizer) - det gör att traktorn inte kan startas utan rätt nyckel eller kod.
• Montera larm på traktorn.
• Sätt på ett mekaniskt stöldskydd på traktorn tex en kedja som fästs på ett sätt att ratten inte går att vrida runt.
• Montera larm i maskinhallen.
• Sätt upp rörelsedetektorer med starka lampor där traktorn är uppställd

Susanne Fagerberg, skadechef 070-6095689