Trygghetshjältar i Uppsala län får del av 170 000 kronor

Länsförsäkringar Uppsala vill uppmuntra till goda idéer som samlar människor och göra livet tryggare för någon eller många. Nu när företaget firar 170 år gör man det genom att söka, utse och belöna länets trygghetshjältar.

Idén bottnar i företagets ursprung. Redan på 1800-talet gick lantbruk samman och bidrog med pengar till en så kallad brandstod - de bildade helt enkelt ett brandstodsbolag. Den som hade oturen att drabbas av brand kunde då använda pengarna till att finansiera återuppbyggnaden av gården.

- Man kan fira ett jubileum på många olika sätt, men vi kände att vi ville göra något som knyter an till vår historia. Att människor tillsammans lade pengar i en brandstod för att bidra till varandras trygghet var en lysande idé på 1800-talet. Nu hoppas vi få se nya idéer som samlar människor och ökar tryggheten, men som är anpassade till dagens samhälle, säger Ulrica Hedman, vd på Länsförsäkringar Uppsala.

Möjligheten att nominera goda idéer startar i dag och kampanjen pågår till 25 november. Det kan till exempel handla om något som förstärker gemenskapen i en ort, innovationer och nätverkande som leder till ökad trygghet eller olika insatser inom föreningslivet. Det är öppet för alla att nominera bidrag på Facebook, Instagram, Länsförsäkringars webb samt på kontoren i Uppsala län. En jury väljer ut tio bidrag som går vidare till en finalomröstning på Facebook 2-15 december och de vinnande bidragen får en del av en pott på 170 000 kronor.

- Att känna trygghet är ett av människans grundläggande behov. Vi tror starkt på att idéerna och tankarna finns där ute, och att vi genom prispotten kan hjälpa till att förverkliga dem. Tillsammans kan vi skapa en tryggare vardag för länets invånare, säger Ulrica Hedman.

Vinnarna offentliggörs den 17 december och prisceremonin äger rum den 20 januari 2016.

För mer information kontakta Ulrica Hedman, vd Länsförsäkringar Uppsala, 073-964 15 66.