71 % i Västernorrland e-deklarerade förra året – tips och råd inför årets deklaration

Skatteverket lockar med tidig utbetalning av skatteåterbäringen för att få fler att deklarera digitalt och hittills har myndighetens ansträngningar gett resultat. I Västernorrland gjordes 71 % av alla deklarationer digitalt förra året. I år kan alla som godkänner sin deklaration digitalt utan tillägg eller ändringar senast den 2 april få eventuell skatteåterbäring utbetald mellan den 9-12 april.
- Använd din återbäring till att fylla på ditt fondsparande och ge dig själv chansen till avkastning över tid, tipsar bankchef Svante Berggren, på Länsförsäkringar Västernorrland.

Enligt Skatteverket ökade andelen som deklarerade digitalt förra året och hela 3 miljoner deklarationer skickades i år ut till digitala brevlådor. Men hur vi deklarerar skiljer sig åt mellan länen. De mest digitala deklaranterna återfanns förra året i Östergötland, där nästan 8 av 10 (78 %), deklarerade digitalt. I botten återfinns Jämtland, där endast 66 procent av deklarationerna gjordes digitalt. Här i Västernorrland deklarerade 71 % digitalt. I topp ligger Timrå på 75 %, följt av Sundsvall på 74 %. Minst antal digitala deklarationer gjordes i Sollefteå med 61 %.

Län och antal som e-deklarerat   Län och antal som e-deklarerat
Östergötland            78 %   Gävleborg               72 %
Örebro                    77 %   Halland                   71 %
Uppsala                  77 %   Dalarna                  71 %
Stockholm              77 %   Västernorrland         71 %
Södermanland         76 %   Kalmar                   71 %
Västmanland           76 %   Värmland                70 %
Skåne                    75 %   Västerbotten           70 %
Västra G                 75 %   Norrbotten              70 %
Jönköping               73 %   Kronoberg               69 %
Blekinge                 73 %   Gotland                  68 %
    Jämtland                66 %

Kommuner i Västernorrland och antal som e-deklarerat
Härnösand              71 %

Kramfors                67 %

Sollefteå                 61 %

Sundsvall                74 %

Timrå                     75 %

Ånge                      64 %

Örnsköldsvik           69%

Västernorrland totalt 71 %

Källa; Skatteverket 2018

Länsförsäkringar Västernorrlands bankchef Svante Berggren ger tips inför årets deklaration

I år kan 4,1 miljoner svenskar se fram emot att få skatteåterbäring, något som av många ses som en trevlig summa pengar att använda till semestern eller konsumtion. Men det finns andra och kanske bättre sätt att använda pengarna.

– Det är såklart trevligt att spendera pengar på konsumtion eller resor, men jag skulle vilja påminna om att sparande faktiskt bara är uppskjuten konsumtion. Tids nog får du konsumera, du kommer bara att skjuta upp njutningen till ett senare tillfälle. För den som inte har en buffert som är tillräckligt stor, är skatteåterbäringen ett utmärkt tillfälle att fylla på sparkontot. För den som är nöjd med bufferten kan man passa på att ge sig själv chansen till lite avkastning över tid genom att exempelvis fylla på fondsparandet, säger Svante Berggren, bankchef på Länsförsäkringar Västernorrland.

Viktiga datum för deklarationen 2019

I år kan alla som godkänner sin deklaration digitalt utan tillägg eller ändringar senast den 2 april få eventuell skatteåterbäring utbetald mellan den 9-12 april. Till ändringar räknas till exempel att man under året har sålt bostad, gjort värdepappersaffärer eller ändrat inkomstuppgifter. För de som behöver göra ändringar gäller att man behöver deklarera senast den 2 maj och att man får eventuell skatteåterbäring den 4-7 juni.

Kontrollera de förtryckta och förifyllda uppgifterna

Om någon uppgift inte stämmer, ta kontakt med den som har lämnat kontrolluppgiften, t ex din arbetsgivare. Om kontrolluppgifterna ändras måste du godkänna deklarationen i appen eller Skatteverkets e-tjänst, annars kommer de nya uppgifterna inte med. Deklarerar du på papper måste du själv ändra de förifyllda uppgifterna.

Detta granskar Skatteverket extra noga 2019

I år gör Skatteverket extra kontroller på några av de områden som de bedömer är lite extra knepiga att deklarera. Dit hör:

• Avdrag för resor till och från arbetet
  • Försäljning av värdepapper
  • Försäljning av bostad
  • Uthyrning av bostad
  • Kryptotillgångar
  • Rot-/Rutavdrag

Ta hjälp av Skatteverkets beräkningstjänster

Är du osäker på om du är berättigad till avdrag för resor till och från arbetet eller hur du ska deklarera en bostadsförsäljning, använd gärna Skatteverkets beräkningstjänster som finns på deras hemsida. De hjälper dig med beräkningar som många upplever som lite kluriga.

Anmäl konto till Skatteverket

Om du inte anmäler konto till Skatteverket betalas inte din eventuella skatteåterbäring ut med automatik. Du måste då ringa eller gå in på e-tjänsten och begära en utbetalning.

Svante Berggren
Bankchef Västernorrland
svante.berggren@lfy.se

Länsförsäkringar Västernorrland är ett av 23 lokalt förankrade och självständiga länsförsäkringsbolag. Vi erbjuder ett brett utbud av bank- och försäkringstjänster till privatpersoner och företag. I över 170 år har vi verkat i Västernorrland. Vi ägs av våra kunder och finns där de finns. Du hittar våra kontor i Härnösand, Sundsvall, Örnsköldsvik, Kramfors och Sollefteå. Med personlig service, kompetenta medarbetare och konkurrenskraftiga priser har vi under många år haft branschens mest nöjda kunder.