Fem tips för att stoppa de okända brandfarorna i ditt hem

Att vitvaror som diskmaskiner, torktumlare och tvättmaskiner fattar eld är inte så vanligt, men om det händer kan det få stora konsekvenser. – Ofta används de här vitvarorna när du inte är hemma och då upptäcker du inte branden förrän det är försent, säger Mikael Schéele, riskingenjör på Länsförsäkringar Västernorrland.

Diskmaskiner orsakar uppskattningsvis 50 bränder per år - med risk för ett helt nedbrunnet hus.

Diskmaskinen kan förstås även börja läcka och orsaka vattenskador, men att den även kan orsaka en brand är det inte många som tänker på.

– Oftast startar bränderna i programpanelen eller i andra elkopplingar i vitvarorna, säger Mikael Schéele, riskingenjör Länsförsäkringar Västernorrland.

Att alltid vara hemma när du kör tvätt- eller diskmaskin är därför en bra regel.

– Risken för vattenläckage är anledning nog att bara köra hushållsmaskinerna när du är hemma, då upptäcker du om något går snett och kan begränsa skadorna betydligt. Detsamma gäller förstås om den skulle börja brinna, säger Mikael Schéele.

En del bränder beror på bristande skötsel, torktumlaren är ett exempel. Alla vitvaror behöver rengöras ibland, men allra viktigast är filtret i torktumlaren, då luddet kan täppa till luftcirkulationen och leda till överhettning.

– Runt kompressor och kylslingor på kyl och frys kan det också samlas damm och i värsta fall bli så tätt att det börjar brinna av värmen från kompressorn, så gör ditt bästa för att hålla rent bakom kyl och frys, säger Mikael Schéele.

Tipsen:

• Kör bara maskiner när du är hemma och vaken
  • Rengör filtret i torktumlaren efter varje användning
  • Håll rent bakom kyl och frys.
  • Dammsug gärna runt kompressor och kylslingor (kyl och frys)
  • Ha en brandvarnare, en 6 kg pulversläckare och en brandfilt hemma.

Mikael Schéele

Riskingenjör
mikael.scheele@lfy.se

Länsförsäkringar Västernorrland är ett av 23 lokalt förankrade och självständiga länsförsäkringsbolag. Vi erbjuder ett brett utbud av bank- och försäkringstjänster till privatpersoner och företag. I över 170 år har vi verkat i Västernorrland. Vi ägs av våra kunder och finns där de finns. Du hittar våra kontor i Härnösand, Sundsvall, Örnsköldsvik, Kramfors och Sollefteå. Med personlig service, kompetenta medarbetare och konkurrenskraftiga priser har vi under många år haft branschens mest nöjda kunder.