LF Västernorrland håller lördagsöppet för att motverka bedrägerier

Bedrägeriförsöken ökar i samhället och medierna rapporterar om fruktansvärda metoder där vem som helst kan bli drabbad. Därför väljer nu LF Västernorrland att välkomna sina kunder till kontoren lördag den 13 april för att få hjälp med förebyggande åtgärder för att minska risken att bli drabbad.

Bedrägerier är ett samhällsproblem och skapar otrygghet för att använda tjänster som är viktiga för att sköta våra vardagsärenden. Under lördagen kan kunder hälsa på LF Västernorrland utan att boka tid för att bli tryggare med sina banktjänster.

- Vi märker av förståeliga skäl en ökad oro hos våra kunder. Genom att hålla öppet en lördag hoppas vi att fler kan ha möjlighet att besöka oss och ta chansen att få en genomgång om hur de skyddar sig mot bedrägerier. På så sätt hoppas vi att detta i förlängningen kan bidra till att färre bedrägerier sker, säger Svante Berggren, bankchef

Under lördagen den 13 april kommer kunder få hjälp att till exempel se över beloppsgränser för överföring och spärra vissa tjänster.
- Vi jobbar löpande med olika insatser för att hjälpa våra kunder och göra det svårare för bedragarna. Att hålla öppet denna lördag är inte en enskild insats utan en av många. Vi jobbar ständigt med att förbättra våra skydd för att motverka att bedragare ska komma åt våra kunders pengar, säger Svante Berggren.

Lördagsöppet 13 april klockan 11.00–15.00 på våra kontor i:

• Härnösand
  • Kramfors
  • Sundsvall
  • Örnsköldsvik

FAKTA: Så skyddar du dig mot bedrägerier

• Får du ett samtal eller sms som känns konstigt eller gör dig orolig? Lägg på luren, släng meddelandet. Är du osäker kan du alltid ringa din bank. Använd ett nummer du själv tar reda på webben.
  • Var vaksam om du får sms eller e-post som verkar handla om dina bankuppgifter – klicka aldrig på medföljande länkar.
  • Använd aldrig ditt BankID eller bankdosa på uppmaning av någon som kontaktar dig.
  • Lämna aldrig över kortuppgifter eller koder till en person som kontaktat dig.
  • Kontrollera alltid noggrant vad du signerar med BankID-appen. Avsikten med signeringen framgår alltid innan du godkänner signeringen.
  • Installera aldrig program eller appar på någon annans uppmaning. Bedragare kan ta över din dator eller telefon.

Här finns fler tips om hur du skyddar dig mot bedrägerier via telefon, sms eller e-post: Skydda dig mot bedrägerier (lansforsakringar.se)

Svante Berggren
Bankchef
svante.berggren@lfy.se

Lovisa Lahi
lovisa.lahi@lfy.se

LF Västernorrland är ett av 23 lokalt förankrade och självständiga länsförsäkringsbolag. Vi erbjuder ett brett utbud av bank- och försäkringstjänster till privatpersoner och företag. I över 175 år har vi verkat i Västernorrland. Vi ägs av våra kunder och finns där de finns. Du hittar våra kontor i Härnösand, Sundsvall, Örnsköldsvik, Kramfors och Sollefteå.

Från 2023 byter vi namn från Länsförsäkringar Västernorrland till förkortningen LF Västernorrland.