Risk för gräsbrand – tips och råd för att elda gräs och kvistar säkert

Samtidigt som det finns snö kvar i skog och mark och SMHI varnar för höga flöden, så börjar fjolårsgräset torka upp och temperaturen stiger. SMHI varnar därför nu också för risk för gräsbrand i länet. Länsförsäkringar Västernorrland vill därför uppmana alla att vara försiktiga med våreldningen.

Varje år leder gräs- och riseldning till att ett antal byggnader i Västernorrland brinner ned – en tragedi för de drabbade och inte sällan höga kostnader för försäkringsbolagen. Om du är oaktsam är det dessutom inte säkert att försäkringen täcker skadorna.

– Genom åren har jag sett exempel på bränder som spridit sig upp till 100 meter på grund av torrt gräs och gnistbildning och varje vår brinner byggnader ned i samband med våreldning. Förutom dessa bränder räddar Räddningstjänsten många byggnader varje år – utryckningar som inte borde behövas, konstaterar Mikael Schéele, naturskadesamordnare på Länsförsäkringar Västernorrland.

Om olyckan är framme är det viktigt att veta att man alltid ska följa aktsamhetskrav och säkerhetsföreskrifter i villkoret, och även myndigheters föreskrifter, för att få full ersättning på sin försäkring. För lantbruk gäller till exempel att man ska ha ett skyddsavstånd på minst 75 meter till byggnader eller annat brännbart material.

– På våren får vi ofta samtal från oroliga grannar som undrar vad som gäller om grannens eld sprider sig till dem. I grunden är det den egna försäkringen som gäller, berättar Mikael Schéele.

Även om det inte råder eldningsförbud inom ett område innebär det inte att det är riskfritt att elda – förutsättningarna kan variera mycket även inom ett mindre område.

– Med de risker och den erfarenhet som finns ska man vara väldigt försiktig med gräseldning. Det finns inga som helst skäl att elda gammalt gräs – det blir grönt i alla fall och sorken tar man ändå inte död på, avslutar Mikael Schéele.

Att tänka på om du eldar ris och kvistar

• Ta reda på vilka regler som gäller i din kommun – av miljö- och hälsoskäl är det ofta förbjudet att elda i tätbebyggda områden.
  • Titta på SMHI:s brandriskprognoser som uppdateras en gång per dygn
  • TIPS! Ladda ned appen Brandrisk ute, så kan du hålla koll på brandrisken:
  • Elda inte när det blåser hårt och se till att det är rätt vindriktning även om det blåser lite.
  • Vattna en skyddszon på två meter eller välj en plats som är blöt eller fortfarande snötäckt.
  • Ha tillgång till vatten och ha brandsläckare i närheten.
  • Försäkra dig om att elden blir ordentligt släckt när du är färdig. Kratta ut glöden och dränk den med vatten och vattna marken runt eldningsplatsen.

www.dinsakerhet.se kan du lära dig mer om eldning utomhus och hur du kan minska risken för bränder, samt se brandrisken där du bor.

För mer information, kontakta gärna mig:

Mikael Schéele
Naturskadesamordnare
E-post: mikael.scheele@lfy.se

Länsförsäkringar Västernorrland är ett av 23 lokalt förankrade och självständiga länsförsäkringsbolag. Vi erbjuder ett brett utbud av bank- och försäkringstjänster till privatpersoner och företag. I 175 år har vi verkat i Västernorrland. Vi ägs av våra kunder och finns där de finns. Du hittar våra kontor i Härnösand, Sundsvall, Örnsköldsvik, Kramfors och Sollefteå. Med personlig service, kompetenta medarbetare och konkurrenskraftiga priser har vi under många år haft branschens mest nöjda kunder.