Skydda dig och familjen mot bedrägerier med dessa tips

Bedrägerier har blivit ett växande samhällsproblem och metoderna ändras hela tiden. Aktörerna bakom bedrägerierna har dessutom ofta en direkt koppling till grov organiserad brottslighet. Svante Berggren, bankchef på LF Västernorrland, delar med sig av sina bästa tips för att skydda dig och familjen.

De senaste åren har det blivit vanligare att bedragare utger sig för att vara bank, polis, företag, myndighet eller någon i din närhet. Oftast blir folk lurade via telefon, sms eller e-post. Det kan vara svårt att veta vem du kan lita på. Svante Berggren, bankchef på LF Västernorrland ger tipset:

-Tänk alltid igenom rimligheten i det personen ber dig göra och hur du blivit kontaktad av den personen. Tvekar du är det alltid bäst att kontakta din bank först, säger han.

5 sätt att skydda dig och familjen
Detta kan du tänka på för att skydda dig från telefon-, sms- och e-postbedrägerier.

• Verkar samtalet konstigt? Är du osäker på om det är banken som ringer? Lägg på luren och kontakta din bank själv. Var extra försiktig om du får sms eller e-post som verkar handla om dina bankuppgifter. Klicka inte på några länkar!
  • Om du själv inte tagit kontakt med ett företag på ett officiellt nummer och någon kontaktar dig via telefon, chatt, sms eller e-post använd aldrig ditt BankID eller bankdosa på någon annans uppmaning.
  • Lämna aldrig över kortuppgifter eller koder som du skapar på din bankdosa till en person som kontaktar dig. Koderna är endast för dig och ingen annan. Inte ens personal på en bank har rätt att ta del av dina koder.
  • Kontrollera alltid noggrant vad du signerar med BankID-appen. Innan du signerar i BankID-appen står det tydligt vad det är du signerar.
  • Installera aldrig program eller appar på någon annans uppmaning. Bedragare kan ta över din dator eller telefon.

- Bedragarna försöker alltid skapa en stressad situation där du måste agera snabbt för att du ska fatta snabba beslut som inte är genomtänkta. Låt dig inte stressas, varnar Svante Berggren, bankchef på LF Västernorrland.

Hos www.säkerhetskollen.se kan du göra självtester för att se hur din digitala säkerhet ser ut. Du får också koll på vilka slags digitala bedrägerier som pågår just nu.

- Vi ser att majoriteten av de som blir lurade av bedragare ofta är 60 år eller äldre. Genom att prata öppet om bedrägerier och dela dessa tips med dina nära och kära går det att undvika många bedrägerier, säger Svante Berggren, bankchef LF Västernorrland.

Fler tips finns här: Skydda dig mot bedrägerier (lansforsakringar.se)

Svante Berggren
Bankchef

svante.berggren@lfy.se

Lovisa Lahi

lovisa.lahi@lfy.se

LF Västernorrland är ett av 23 lokalt förankrade och självständiga länsförsäkringsbolag. Vi erbjuder ett brett utbud av bank- och försäkringstjänster till privatpersoner och företag. I över 175 år har vi verkat i Västernorrland. Vi ägs av våra kunder och finns där de finns. Du hittar våra kontor i Härnösand, Sundsvall, Örnsköldsvik, Kramfors och Sollefteå.

Från 2023 byter vi namn från Länsförsäkringar Västernorrland till förkortningen LF Västernorrland.