Trygghet för kunder som hjälper flyktingar

Report this content

Kriget i Ukraina har skapat de största flyktingströmmarna i Europa sedan andra världskriget. För att på alla sätt hjälpa till och bidra i detta svåra läge kommer Länsförsäkringar Västernorrland att medförsäkra flyktingar i hemförsäkringar - helt utan kostnad för våra kunder.

Vi vill vara där för våra kunder i varje viktigt beslut och det gäller även här. Därför känns det som en självklarhet att på detta sätt stötta de som tar emot människor på flykt, säger Morgan Åhlund, Chef Produkt & Underwriting.

Detta gäller:

• Hemförsäkringen omfattar flyktingar som ännu inte är folkbokförda i Sverige och som får bo kostnadsfritt hos någon av våra hemförsäkringskunder.
  • Det här är ett undantag i våra villkor som gäller för flyktingar som kommit till Sverige efter 24 februari 2022 och gäller i ett första steg till och med 30 september 2022.
  • Tar man in flyktingar privat i sin bostad så ses dessa som hushållsmedlemmar och omfattas därmed av vårt boendevillkor precis som en vanlig familjemedlem.
  • För att försäkringen ska omfatta de som bor hos dig kontakta oss via telefon  0611-36 53 00 och meddela namn på den eller de som ska ingå.

– Som kund är det viktigt att kontakta oss om det blir aktuellt att ta emot flyktingar i sitt hem. Vi vill säkerställa att det inte uppstår några oklarheter och svarar gärna på frågor, säger Lennart Törnkvist, skadechef.

För mer information kontakta:

Morgan Åhlund
Chef Produkt & Underwriting
morgan.ahlund@lfy.se

Lennart Törnkvist
Skadechef
lennart.tornkvist@lfy.se

Eva-Lotta Persson
eva-lotta.persson@lfy.se

Länsförsäkringar Västernorrland är ett av 23 lokalt förankrade och självständiga länsförsäkringsbolag. Vi erbjuder ett brett utbud av bank- och försäkringstjänster till privatpersoner och företag. I över 170 år har vi verkat i Västernorrland. Vi ägs av våra kunder och finns där de finns. Du hittar våra kontor i Härnösand, Sundsvall, Örnsköldsvik, Kramfors och Sollefteå. Med personlig service, kompetenta medarbetare och konkurrenskraftiga priser har vi under många år haft branschens mest nöjda kunder.