375 nya studentlägenheter i Kista

375 nya studentlägenheter i Kista Länsförsäkringar investerar i 375 nya studentlägenheter i fyra nya hus som byggs ovanpå Kista Galleria. Studentlägenheterna kan stå klara våren 2003 och behövs för KTH:s utbyggnad av IT-utbildningen i Kista. - En förutsättning för att bygga studentbostäderna är att utbyggnaden av Kista Galleria kan genomföras. Studentbostäderna skall byggas intill den nya biograf- och konferensanläggning som också ingår i utbyggnaden, säger Olle Esseen, fastighetschef på Länsförsäkringars livbolag. Studentlägenheterna får en yta på ca 25 kvadratmeter med eget pentry. Placeringen mitt i Kista utvecklar Kista till en levande stadsdel. Studenterna får nära till både utbildningslokalerna i Electrum och till nöjen och mötesplatser i nya Kista Galleria. I anslutning till studentlägenheterna byggs även fyra nya gemensamma lokaler med kök, vilket blir en viktig investering i den sociala delen av studentlivet i Kista. - Redan i dag studerar och forskar 3 500 personer i Kista, men ännu märker man inte av något studentliv eller något kvällsliv överhuvudtaget i Kista. 375 nya studentbostäder i stadsdelens centrum är därför ett viktigt bidrag. - Studentbostäderna blir placerade mitt emellan IT-staden Kista och de befintliga bostäderna i Kista. Därmed kommer de att brygga över det avstånd som idag finns mellan Kistas båda sidor, säger Olle Esseen. För ytterligare information, kontakta: Olle Esseen, Fastighetschef 08-588 409 61 Länsförsäkringar Liv 073-964 09 61 08-588 410 94 Jacob Broberg, informationschef, 070-553 12 82 Länsförsäkringsgruppen Länsförsäkringsgruppen består av 24 självständiga länsförsäkringsbolag och Länsförsäkringar Wasa. Gruppen är dominerande inom svensk sakförsäkring. Marknadsandelen uppgår till cirka 27 procent. Marknadsandelen inom liv- och pensionsförsäkring är cirka 10 procent. Inom gruppen finns även bank och fondbolag. Länsförsäkringsgruppen förvaltar tillgångar om drygt 170 miljarder kronor. Premieinkomsten uppgick 1999 till cirka 16 miljarder. Länsförsäkringar Wasa ägs av de 24 länsförsäkringsbolagen. ------------------------------------------------------------ Mer information finns att få på http://www.bit.se Följande filer finns att ladda ned: http://www.bit.se/bitonline/2000/03/29/20000329BIT00230/bit0001.doc http://www.bit.se/bitonline/2000/03/29/20000329BIT00230/bit0002.pdf