Länsförsäkringar välkomnar ägarnas beslut att förändra SPP

Länsförsäkringar välkomnar ägarnas beslut att förändra SPP - Vi välkomnar dagens besked om att styrelsen för SPP beslutat att snarast avyttra SPP Liv och SPP Fonder. Styrelsen har tagit det logiska beslutet efter misstaget att släppa ut SPP på den konkurrensutsatta pensionsförsäkringsmarknaden. SPP ska ägna sig åt sin kärnverksamhet och inte konkurrera med andra försäkringsbolag. Det säger Tommy Persson, VD i Länsförsäkringar Wasa i en kommentar. - Styrelsebeslutet i SPP är ytterligare ett steg på vägen att avskaffa föråldrade och näringslivsfrämmande monopol, som inte hör hemma i den nya ekonomin. SPP fick för några månader sedan backa kring återbetalningen av sin överkonsolidering. Representanter för de organisationer som utser styrelsen i SPP bör nu ta nästa steg och överväga former för en fullständig avreglering av avtalspensionsmarknaden. - Länsförsäkringar har inte växt färdigt - vi överväger löpande förvärv för att öka vår marknadsandel på pensionsområdet. Vi är intresserade av att förvärva de verksamheter som SPP nu avyttrar, avslutar Tommy Persson. För ytterligare information, kontakta: Tommy Persson, VD Länsförsäkringar Wasa 08-588 400 00 Christer Baldhagen, informationsdirektör, 08-588 415 01 Länsförsäkringar 070-579 70 66 Länsförsäkringsgruppen består av 24 självständiga länsförsäkringsbolag och Länsförsäkringar Wasa. Gruppen är dominerande inom svensk sakförsäkring. Marknadsandelen uppgår till cirka 27 procent. Marknadsandelen inom liv- och pensionsförsäkring är cirka 10 procent. Inom gruppen finns även bank och fondbolag. Länsförsäkringsgruppen förvaltar tillgångar om 180 miljarder kronor. Premieinkomsten uppgick 1999 till cirka 16 miljarder. Länsförsäkringar Wasa ägs av de 24 länsförsäkringsbolagen. ------------------------------------------------------------ Mer information finns att få på http://www.bit.se Följande filer finns att ladda ned: http://www.bit.se/bitonline/2000/04/04/20000404BIT00860/bit0001.doc http://www.bit.se/bitonline/2000/04/04/20000404BIT00860/bit0002.pdf