Länsförsäkringsgruppens liv- och fondförsäkringsprodukter samlas i Länsförsäkringar Wasa Liv Länsförsäkringar Wasa Liv övertar Länsförsäkringar Wasa Fondliv från Länsförsäkringar Wasa som ägs av de 24 länsförsäkringsbolagen. Affären innebär att Länsförsäkringsgruppens livbolag förvärvar fondlivbolaget av gruppens sakförsäkringsrörelse. Tidigare ägdes Fondlivbolaget via Länsförsäkringar Wasa indirekt av de 24 länsförsäkringsbolagens genom deras gemensamma ägande av Länsförsäkringar Wasa1 . Fondlivbolaget har dock varit operativt integrerat med övrig livverksamhet i Länsförsäkringar Wasa Liv, ett aktiebolag som drivs enligt ömsesidiga principer. - Det är naturligt att anpassa detta organisatoriska förhållande även juridiskt, inte minst när det stärker konkurrenskraften. Dessutom är ägandet av ett fondlivbolag en långsiktig placering. Traditionella livförsäkringsbolag har mer långsiktiga placeringstillgångar än sakförsäkringsbolag, inte minst därför att kundernas sparande ofta är mellan 20-30 år. Affärslogiskt har fondliv därför mer gemensamt med liv än med sak, säger Tommy Persson, VD Länsförsäkringar Wasa och Lars Rosén, VD Länsförsäkringar Wasa Liv i en gemensam kommentar. - Kunderna efterfrågar inte längre en förvaltningsform för pensionssparande, utan flexibla produkter där de kan välja olika kombinationer av risk och avkastning. Avståndet mellan traditionella livförsäkringsprodukter och fondförsäkringsprodukter minskar således. Genom affären tydliggör och förstärker vi vårt kunderbjudande byggt på ömsesidigheten samtidigt som den interna konkurrensen mellan två livprodukter upphör. Vi får en extra konkurrensfördel när vinsterna i fondlivbolaget går till kunderna i det traditionella livbolaget, fortsätter Tommy Persson och Lars Rosén. 1 . De 24 länsförsäkringsbolagen äger tillsammans cirka 96,5 procent av Länsförsäkringar Wasa. Övriga cirka 3,5 procent ägs av Eureko B.V., utvecklings- och serviceföretag i den europeiska försäkringsalliansen Eureko. - En annan fördel är att kapital friställs för fortsatt expansion också på sakförsäkringsmarknaden, säger Tommy Persson. Överlåtelsen av fondlivbolaget äger rum samtidigt som en ny försäkringsrörelselagstiftning träder i kraft. Den nya lagen möjliggör att traditionell livförsäkring och fondförsäkring drivs i samma bolag. - Det är naturligt att vi skapar organisatoriska förutsättningar för att snabbt kunna anpassa vår verksamhet utifrån den nya lagstiftningen, säger Lars Rosén. De 24 länsförsäkringsbolagen kommer även fortsättningsvis att stå för all kundkontakt och försäljning för såväl traditionella pensions- som fondlivprodukter. Överlåtelsen Överlåtelsen innebär formellt att Länsförsäkringsgruppens livbolag förvärvar fondlivbolaget av Länsförsäkringar Wasa. Överlåtelsesumman uppgår till cirka 2 300 Mkr. Utöver överlåtelsesumman har avtalats att köparen senare erlägger hälften av den ytterligare värdeökning som kan uppstå i fondlivbolaget till följd av nytecknad affär under de närmaste sju åren. Realisationsvinsten för Länsförsäkringar Wasa uppgår till drygt 1 300 Mkr. Livbolagets balansomslutning uppgick 1999-12-31 till 108 000 Mkr. Den brittiska aktuariefriman Bacon & Woodrow har gjort beräkning av ett s k Embedded Value i Fondlivbolaget för både säljarens och köparens räkning. Denna beräkning har sedan granskats av Tillinghast - Towers Perrin och av Price Waterhouse Coopers som har anlitats av säljare respektive köpare. Vidare har Alfred Berg anlitats av säljaren för en s k fairness opinion. Överlåtelseprocessen har granskats av Bengt Rydén, ekonomie doktor och f d chef för Stockholms Fondbörs, i egenskap av oberoende part. Länsförsäkringar Wasa Fondliv Som en följd av samgåendet mellan Länsförsäkringar och WASA 1998 slogs Länsförsäkringar Fondliv och WASA Fondförsäkringar samman till Länsförsäkringar Wasa Fondliv. Värdet av WASA Fondförsäkring beräknades 1997-12-31 till cirka 800 Mkr och värdet av Länsförsäkringar Fondliv till cirka 450 Mkr. Värdet av det sammanslagna fondlivbolaget beräknades 1999- 12-31 till cirka 2 300 Mkr. Bolaget hade 31 december 1999 210 000 kunder och 16 Mdr i förvaltat sparande. Mer information finns att hämta på www.lansforsakringar.se under Mediainfo, Pressreleaser. För ytterligare information, kontakta: Tommy Persson, VD Länsförsäkringar Wasa 08-588 400 00 Lars Rosén, VD Länsförsäkringar Wasa Liv 08-588 400 00 Christer Baldhagen, informationsdirektör 08-588 415 01, Länsförsäkringar 070-579 70 66 Länsförsäkringsgruppen består av 24 självständiga länsförsäkringsbolag och Länsförsäkringar. Gruppen är dominerande inom svensk sakförsäkring. Marknadsandelen uppgår till cirka 27 procent. Marknadsandelen inom liv- och pensionsförsäkring är cirka 10 procent. Inom gruppen finns även bank och fondbolag. Länsförsäkringsgruppen förvaltar tillgångar om cirka 160 miljarder kronor. Premieinkomsten uppgick 1998 till cirka 13 miljarder. Länsförsäkringar ägs av de 24 länsförsäkringsbolagen. ------------------------------------------------------------ Mer information finns att få på http://www.bit.se Följande filer finns att ladda ned: http://www.bit.se/bitonline/2000/02/18/20000218BIT00600/bit0001.doc http://www.bit.se/bitonline/2000/02/18/20000218BIT00600/bit0002.pdf