Lantmännen Cerealias avyttring av Gooh är genomförd

Lantmännen Cerealia tillkännagav affären med Atria Sweden i slutet av februari. Nu har affären genomförts och färdigmatsverksamheten med varumärket Gooh ägs nu till fullo av Atria Sweden.

Bakgrunden till avyttringen är att fokusera verksamheten i Lantmännen Cerealia till spannmålsvärdekedjan.

Gooh har tillhört Lantmännen sedan starten i början av 2000-talet och utvecklats enormt sedan dess till att idag servera cirka 5 miljoner rätter årligen via försäljningsställen i hela Sverige.

Affären, som slutfördes i början av maj, gäller försäljning av samtliga aktier i det nybildade bolaget Atria Gooh AB. Alla de 65 anställda har följt med i övergången till Atria Sweden.

– Vi vill rikta ett stort tack till alla våra anställda som arbetat inom affärsområdet färdigrätter och som varit med på Goohs resa inom Lantmännen. Vi ser i Atria Sweden en kompetent och långsiktig ägare, där Gooh passar väl in i de ambitioner och framtidsplaner som finns för segmentet färdigmat. Detta ger spännande möjligheter för de anställda, något som är viktigt för oss, säger Thomas Isaksson, vd för Lantmännen Cerealia.

För mer information, kontakta gärna:

Emelie Bontesse de Filippis, kommunikationschef Lantmännen Cerealia
E-post: emelie.bontesse@lantmannen.com

Lantmännens pressavdelning
Tel: 010 556 88 00
E-post:
press@lantmannen.com

Om Lantmännen
 Lantmännen är ett lantbrukskooperativ och norra Europas ledande aktör inom lantbruk, maskin, bioenergi och livsmedel. Vi ägs av 18 000 svenska lantbrukare, har 12 000 anställda, har verksamheter i ett 20-tal länder och omsätter cirka 70 miljarder SEK på årsbasis. Med basen i spannmål förädlar vi åkermarkens resurser för ett livskraftigt lantbruk. Några av våra mest kända varumärken inom livsmedel är AXA, Kungsörnen, Scan, Korvbrödsbagarn, GoGreen, FINN CRISP och Bonjour. Vårt företag är grundat på kunskap och värderingar som har funnits i generationer hos våra ägare. Genom forskning, utveckling och verksamhet i hela värdekedjan tar vi tillsammans ansvar från jord till bord. Läs gärna mer på www.lantmannen.se