Jes Bjerregaard blir vd för Lantmännen Danpo

Jes Bjerregaard tillträder den 1 mars som vd för Lantmännen Danpo. Han efterträder Jan K. Henriksen som sedan årsskiftet är vd för systerbolaget Lantmännen Unibake. Reinhold Svensson som varit tillförordnad vd för Danpo lämnar därmed över till Jes.

Jes är 53 år och kommer närmast från Findus Danmark A/S där han varit vd sedan 2006. Dessförinnan har Jes bland annat varit direktör i Vallø Saft A/S, Abba Seafood A/S och Masterfoods i Danmark och Norge. Han har haft flera styrelseuppdrag i livsmedelsbranschen.

Reinhold Svensson, tillförordnad vd för Lantmännen Danpo och Kronfågel, är nöjd med rekryteringen:

I Jes får vi en ledare med lång och bred internationell erfarenhet av och kunskap om livsmedelsbranschen. Jes får nu en viktig uppgift i att utveckla Lantmännens enheter i Aars och Farre till att bli ännu mer konkurrenskraftiga på den globala kycklingmarknaden. Jag är mycket nöjd med att Jes blir vår danska frontfigur i våra många satsningar, säger Reinhold Svensson.

Jes Bjarregaard ser mycket fram emot att komma till Lantmännen Danpo:

- Kycklingbranschen är på tillväxt när fler och fler konsumenter väljer det vita, mer hälsosamma och klimatsmarta köttet. Att få vara med och driva och utveckla våra satsningar inom uppfödarledet, i produktionen och som en attraktiv leverantör och arbetsgivare ska bli fantastiskt spännande, säger Jes Bjerregaard.

Jes bor i Køge, söder om Köpenhamn. Han är gift och har tre barn. Förutom intresse för matlagning gillar Jes jakt, golf och löpning.

För mer information kontakta gärna:
Reinhold Svensson, vd Lantmännen Kronfågel Holding

Telefon: +46 705-48 99 14

Jes Bjarregaard, tillträdande vd för Lantmännen Danpo
Telefon: + 45 2170 4696

Fakta Lantmännen Danpo:
Lantmännen Danpo är en marknadsledande producent i Danmark på kyld, fryst och förädlad kyckling. Vi producerar, förädlar och säljer kyckling på den danska hemmamarknaden och på utvalda exportmarknader. Produktionen finns på Jylland, i Farre och Aars.​ Kända varumärken är Danpo och Chicky World.

Taggar: