Kronfågel planerar utökning i Valla och stängning i Kristianstad

Lantmännen Kronfågel önskar konsolidera all svensk kycklingproduktion till företagets anläggning i Valla. 175 medarbetare kan komma att varslas om uppsägning i Kristianstad. Strukturförändringen krävs för att säkra företagets framtida lönsamhet och konkurrenskraft. MBL-förhandlingar har inletts och förändringarna förväntas träda i kraft under 2010-2011.

– Valla i Katrineholms kommun är en av Europas modernaste produktionsanläggningar för kyckling med god utvecklingspotential, därför väljer vi att investera här. Vårt mål är att fortsätta möta efterfrågan på kyckling, men i en mer anpassad kostym. Vi är ledsna över att behöva lämna tråkiga besked till våra duktiga medarbetare i Kristianstad, förändringen är dock nödvändig för att skapa en framtida lönsam affär, säger Jan K. Henriksen, vd på Lantmännen Kronfågel Holding AB.

Information har lämnats till medarbetarna idag. Samtliga anställda i Kristianstad erbjuds att söka de lediga anställningarna i Valla. I Valla tillkommer uppskattningsvis cirka 90 tjänster inom produktionen och 15 på tjänstemannasidan. Totalt förväntas cirka 372 medarbetare finnas i Valla vid ingången av 2011. Företaget avvecklar sammanlagt cirka 70 tjänster inom produktion och på tjänstemannasidan. Huvudkontoret kvarstår i Stockholm.

Lantmännen Kronfågels uppfödare har underrättats och diskussioner om hur man bäst löser situationen för de uppfödare som berörs har inletts.

Lantmännen Kronfågel är Sveriges ledande kycklingproducent Lantmännen Kronfågel är Sveriges ledande kycklingproducent och har 55 procent av den totala marknaden. Efter genomförda förändringar återfinns cirka 430 medarbetare i Sverige.

För frågor kontakta gärna: Jan K. Henriksen, vd Lantmännen Kronfågel Holding, tel: 0706-68 42 01 Jenny Fridh, informationschef Lantmännen Kronfågel, tel: 0730-27 70 18