Kronfågel skapar 105 nya arbetstillfällen i Katrineholm

Idag tar Lantmännen Kronfågel det första spadtaget för utbyggnaden av norra Europas modernaste livsmedelsanläggning för kyckling. Den nya anläggningen i Valla ska producera 41 miljoner kycklingar och kommer att ge fler än 100 nya arbetstillfällen för Katrineholms kommun. Totalt kommer 440 medarbetare arbeta i tvåskift i den nya anläggningen som beräknas stå driftsklar vid årsskiftet.

Kommunstyrelsens ordförande gräver Idag sätter Kronfågels vd, Jan K. Henriksen, spaden i marken tillsammans med kommunstyrelsens ordförande Göran Dahlström och näringslivschefen Conny Petrén.

– Kronfågel blir i och med detta spadtag en av Katrineholms största arbetsgivare. Här vill vi hälsa fler än 100 nya medarbetare välkomna in i en modern livsmedelsanläggning. Lägg därtill de som kommer att kunna söka extra sommar- och feriejobb så blir det många nya arbetstillfällen, säger Lantmännen Kronfågels vd Jan K. Henriksen.

Nyheter i den nya 15 910 kvm stora livsmedelsanläggningen blir produktion av grillkyckling, ”Kronfågel Stinas” samt hel gårdskyckling. Och i en separat del av utbyggnaden ska Kronfågels nya, ännu så länge hemliga, koncept produceras. Innovation och utveckling står högt på agendan för att konkurrera om konsumenterna. Kycklingkonsumtionen växer nämligen kraftigt. Förra året åt svensken i genomsnitt 16 kilo kyckling vilket är en ökning med 11,7 procent på två år. Men, det finns mer potential – vi ligger under snittet för Europa där man äter cirka 20 kilo fågelkött per person och år.

Fakta om Kronfågels nya livsmedelsanläggning: • • 15 910 kvm, motsvarande två fotbollsplaner, så stor blir anläggningen när den är klar vid årsskiftet • 440 medarbetare med 30 nationaliteter ska arbeta i två skift • 227 147 kilo produkter lämnar anläggningen per dag • 41 miljoner kycklingar produceras per år, vilket utgör cirka hälften av Sveriges kycklingproduktion • 49 svenska bönder levererar kycklingar från sina gårdar till Valla

För mer information kontakta gärna: Jan K. Henriksen, vd Lantmännen Kronfågel tel: 0706-68 42 01

Jenny Fridh, informationschef Lantmännen Kronfågel tel 0730-27 70 18 jenny.fridh@lantmannen.com

Taggar: