Lantmännen Kronfågel tvingas minska personalstyrkan

Report this content

Till följd av den globala konkurrensen inom kycklingindustrin tvingas Kronfågel till en organisationsförändring på anläggningen i Valla utanför Katrineholm. Produktionen behöver optimeras ytterligare och det leder till en minskning med 62 medarbetare i produktionen under 2013. Under de närmsta två åren kommer sammantaget cirka hundra medarbetare behöva lämna företaget.

– Det är alltid tråkigt att behöva genomföra uppsägningar. Men vi har behov av att förbättra vår konkurrensförmåga och anpassa vår bemanning i Valla utifrån de förutsättningar som finns på marknaden. Importen av kyckling ökar stadigt vilket gör det svårare för oss att konkurrera, säger Leif Bergvall Hansen, vd för Lantmännen Kronfågel.

Ett varsel är lämnat till Arbetsförmedlingen om en övertalighet beräknad till 35 tillsvidareanställda i produktionen. 27 tidsbegränsade anställningar förlängs inte. Förändringen är MBL-förhandlad med facket. Reduceringen av personal sker successivt i samband med effektivisering och ombyggnad av produktionen. Turordningsförhandlingar kommer att ske löpande under förändringsperioden.

Företagets bemanning optimeras bland annat genom flexiblare rotationsscheman och investeringar i automatiseringsutrustning. Båda initiativen kommer att förbättra arbetsmiljön.

Diskussioner med facket
– Vi har pågående diskussioner med fackliga företrädare om att kunna lösa avgångarna så bra som möjligt för våra anställda, till exempel genom naturliga avgångar. Vi kommer också att ansöka om omställningsstöd hos TSL (Trygghetsfonden) för att hjälpa anställda vidare in i nya arbeten, säger Leif Bergvall Hansen.

Arbetsförmedlingen är behjälpliga liksom företagshälsovården.

Efter genomförda förändringar kommer den totala bemanningen i Vallaanläggningen att vara cirka 300 vid utgången av 2015.

För frågor kontakta gärna:
Leif Bergvall Hansen, vd Lantmännen Kronfågel, tel: 0045 221 005 44
Jenny Fridh, kommunikationschef Lantmännen Kronfågel, tel: 0730 27 70 18

Fakta Lantmännen Kronfågel:

Lantmännen Kronfågel Group är Nordens största kycklingproducent med marknadsledande positioner i Danmark och Sverige. Vi producerar, säljer och marknadsför kyld, fryst och förädlad kyckling under de starka varumärkena Kronfågel, Danpo, Ivars, Chicky World och Kronfågel Stinas. Tillsammans är vi ca 1300 medarbetare och har en omsättning på ca 3,5 miljarder kronor (2012). Lantmännen är en av Nordens största koncerner inom lantbruk, maskin, energi och livsmedel. Exempel på våra varumärken är AXA, Kungsörnen, Kronfågel, GoGreen, Hatting, Schulstad och Gooh. Vi ägs av 33 500 svenska lantbrukare, har fler än 10 000 anställda, har närvaro i 22 länder och omsätter 36,5 miljarder kronor. Vårt företag är grundat på kunskap och värderingar som har funnits i generationer hos våra ägare. Genom att vi har forskning, utveckling och verksamhet i hela kedjan så kan vi ta ansvar från jord till bord. Läs gärna mer på: www.kronfagel.se ochwww.lantmannen.com

Taggar: