Vi lägger mer kyckling på grillen i år

Kyckling är sunt, gott och ett perfekt kött att lägga på vårens och sommarens grill. Kronfågel lanserar nu fyra nya lättgrillade kycklingprodukter. Till detta kommer härliga recept som gör varje grilltillfälle till en fest för både gom och öga.

Det nya grill-sortimentet består av förstklassiga råvaror från någon av Kronfågels 46 svenska gårdar:

• Kycklingspett med smaken ”BBQ Mexican style”. I förpackningen ligger träspett medskickade. Enkelt trär man på kycklingen, grillar och äter med händerna! Perfekt för utflykten. Cirka 1000 gr, ca 125 kr/kg
  • Grillmixlåda som innehåller kycklinglår, kycklingben och kycklingvingar med smaken ”BBQ Smoke” Skinnet är kvar för att göra kycklingen extra saftig och god! Bonus blir ett härligt krispigt skinn. Cirka 1500 gr, ca 48 kr/kg
  • Delad Kycklingfilé med smaken ”BBQ Sweet chili”, kryddigt och sött i ett. Grillas enkelt och snabbt. Cirka 1000 gr, ca 130 kr/kg
  • Kycklingburgare på kycklingfärs smaksatt med lite vitpeppar och salt. 400 gr, ca 69 kr/kg

Annicka Hultin, produktchef på Kronfågel tror på en ökad mängd kyckling på grillen i år:

- Vad är mer naturligt än att flytta med det vita, hälsosamma kycklingköttet ut till grillen? Kyckling uppskattas av alla och det behövs ingen mästerkock för att lyckas med våra grillprodukter. Bara att öppna förpackningen, grilla och umgås samtidigt som man förbereder de goda tillbehören som finns i våra recept.

Härliga recept samt recept- & produktbilder

Till produkterna har Kronfågel tagit fram somriga recept:

• Mexikanska Kycklingspett med rostad majssalsa och avocadocreme.
  • Grillade Mexikanska kycklinginnerfiléer med sallad på mango, chili och grillad paprika.
  • Grillmixlåda med BBQ-dipp, limedipp, paprikadipp, och ostdipp serveras som en buffé med grönsaker och klyftpotatis.
  • Grillmixlåda med sallad på grillad sparris, färskpotatis, fetaost och ruccolasallad.
  • Sweet chili kycklingfiléer på spett med nudelsallad och ingefärsdressing.
  • Grillade sweet chili kycklingfiléer med asiatisk broccoli- och gurksallad med cashewnötter.
  • Kryddgrillad cheddarkycklingburgare med gurkmajonnäs och pepparketchup.
  • Grillad kycklingburgare med bacon, tomat, vitlöksmajonnäs på grillat surdegsbröd.
  • Grillad kyckling med sallad på gulbetor, salladslök, basilika och getostcreme.

Lägg ett mejl till jenny.fridh@lantmannen.com och få samtliga recept och tillhörande receptbilder.

Produktbilder finns att ladda ner på www.kronfagel.se

För mer information kontakta gärna:
Annicka Hultin, produktchef Lantmännen Kronfågel
Telefon: 072 - 241 42 04
annicka.hultin@lantmannen.com

Lantmännen Kronfågel Holding är Nordens största kycklingproducent med marknadsledande positioner i Sverige och Danmark. Vi producerar, säljer och marknadsför kyld, fryst och förädlad kyckling under de starka varumärkena Kronfågel, Danpo, Ivars, Chicky World och Kronfågel Stinas. Tillsammans är vi ca 1400 medarbetare och har en omsättning på ca 3,3 miljarder kronor (2011). Vi ägs av Lantmännen som ägs av 35 000 svenska lantbrukare, har fler än 10 000 anställda, har närvaro i 22 länder och omsätter 38 miljarder kronor. Vårt företag är grundat på kunskap och värderingar som har funnits i generationer hos våra ägare. Det, kombinerat med att Lantmännen har verksamhet i hela kedjan från jord till bord, gör att vi kan ta ansvar för alla steg i kedjan. Läs gärna mer på www.kronfagel.se.