Intressanta resultat i Lantmännens nya försöksrapport

Lantmännen tar årligen fram växtodlingsstrategier som sedan används av svenska lantbrukare under odlingssäsongen. För att säkerställa strategiernas resultat och effektnytta testar Lantmännen strategierna på flera platser i Sverige. Dessa strategiförsök publiceras nu i en färsk rapport där en intressant iakttagelse är skillnaderna i skörd för olika strategier i korn som skördats vid två olika tidpunkter.

Lantmännen har i många år tagit fram odlingsstrategier och testat dem för att sedan ge kunder tillgång till strategierna genom sälj- och rådgivningsnätverk samt genom odlingshandboken Odla. För första året publicerar nu Lantmännen även en försöksrapport där alla intresserade kan ta del av försöksresultaten.

– Växtskyddsföretagen presenterar försök av tester med produkt mot produkt. Men de resultaten räcker inte för att påvisa hela strategiers effektivitet. För oss är det viktigt att ta fram strategier med flera produkter som samverkar, precis som i riktiga odlingar. Därför utför vi dem också på flera platser i Sverige, säger Camilla Persson, växtodlingsrådgivare och projektledare för strategiförsöken på Lantmännen.

I rapporten redovisas strategiförsök i höstvete och maltkorn, mikronäringsanalyser från olika skiften, resultaten från en omfattande växtskyddsdemonstration på Norrlandsstationen i Lännäs, demo med tillväxtreglering i höstraps samt en rapport från  Projekt Svalöv - precisionsodling i praktiken.

Enligt Camilla Persson är det avgörande att insatserna i växtodlingen är lönsamma, effektiva och klimatsmarta om vi framgångsrikt ska kunna möta framtidens jordbruk.

– Våra försök lägger grunden till strategier som bevisligen fungerar, vi kan baserat på fakta välja de mest effektiva insatsmedlen. Genom försökens resultat i olika delar av landet kan våra säljare och kunder räkna på kostnader, avkastning och nettolönsamhet för gjorda insatser. Det är en vinst för hela Sverige.

– En intressant iakttagelse i årets rapport är att en svampbehandling i kombination med tillväxtreglering och pH-opti i korn har gjort att både skördenivån och kvaliteten är kvar tre veckor efter optimal skördetidpunkt. Vi kan också se att det råder underskott på fosfor i nästan alla våra mikronäringsanalyser, avslutar Camilla.

Här kan du läsa rapporten i sin helhet: https://www.lantmannenlantbruk.se/sv/Om-oss/Press/Nyhetsarkiv1/Intressanta-resultat-i-Lantmannens-nya-forsoksrapport-/

Bilder finns på https://www.lantmannen.se/press-och-nyheter/bildbanken/

För mer information, kontakta gärna:
Camilla Persson, växtodlingsrådgivare och projektledare för strategiförsöken
E-post: camilla.persson@lantmannen.com

Lantmännen är ett lantbrukskooperativ och norra Europas ledande aktör inom lantbruk, maskin, bioenergi och livsmedel. Vi ägs av 25 000 svenska lantbrukare, har 10 000 anställda, har verksamheter i ett 20-tal länder och omsätter 45 miljarder kronor på årsbasis. Med basen i spannmål förädlar vi åkermarkens resurser för ett livskraftigt lantbruk. Genom forskning, utveckling och verksamhet i hela värdekedjan tar vi tillsammans ansvar från jord till bord. Lantmännen Lantbruk utvecklar och erbjuder produkter och tjänster, för växtodling, spannmåls- och animalieproduktion, som bidrar till att skapa ett starkt och konkurrenskraftigt lantbruk. Läs gärna mer på www.lantmannenlantbruk.se