Lantmännen Lantbruk inleder nytt utvecklings- och forskningssamarbete med Agrifirm och Felleskjøpet

Lantmännen Lantbruk och holländska Agrifirm utökar sitt forskningsarbete genom ett nytt samarbete med norska Felleskjøpet Fôrutvikling. Idag undertecknade de tre parterna ett samarbetsavtal på Lantmännens försöksgård Nötcenter Viken.

Målet med samarbetet är att stärka Lantmännens, Agrifirms och Felleskjøpets ledande positioner inom forskningsområdet samt möjliggöra en effektiv utveckling av nya produkter och foderkoncept för nötboskap, gris och fågel.

- I dagens snabbt föränderliga miljö har djurens välfärd och hälsa blivit allt viktigare, vilket har ökat behovet av en snabb utveckling av nya produkter och utfodringsstrategier. Vi är väldigt glada för samarbetet med Agrifirm och Felleskjøpet Fôrutvikling som kommer att bidra till mer hållbara råvaror och nya innovativa produkter inom området, säger Peter Annas, utvecklingschef, Lantmännen Lantbruk.

Det undertecknade samarbetsavtalet medför att de tre jordbrukskooperativen får tillgång till varandras forskningsanläggningar. Forskning på mjölkboskap kommer att bedrivas på Lantmännens försöksgård Nötcenter Viken utanför Falköping. Agrifirms försöksgård Laverdonk kommer att användas för forskning på gris, fjäderfä och  kalvar. Felleskjøpet Fôrutviklings försöksanläggningar kommer att nyttjas för gemensamma forskningsprojekt.

Lantmännen, Agrifirm och Felleskjøpet kommer fortsatt att driva egna forskningsprogram parallellt med de gemensamma forskningsprojekten.

Peter Annas, Utvecklingschef Lantmännen Lantbruk, telefon: 010-556 0428 eller peter.annas@lantmannen.com

Knut Røflo, vd Felleskjøpet Fôrutvikling, telefon: +47 951 23 635 eller knut.roflo@fkf.no

Dorien Souman, kommunikationsansvarig Agrifirm Group BV,  telefon: +31 653 36 93 08 eller d.souman@agrifirm.com

Fakta
Lantmännen är en av Nordens största koncerner inom lantbruk, maskin, energi och livsmedel. Exempel på våra varumärken är Axa, Kungsörnen, Kronfågel, GoGreen, Hatting, Schulstad och Gooh. Vi ägs av 33 500 svenska lantbrukare, har fler än 10 000 anställda, har närvaro i 19 länder och omsätter 36 miljarder kronor. Vårt företag är grundat på kunskap och värderingar som har funnits i generationer hos våra ägare. Det, kombinerat med att Lantmännen har verksamhet i hela kedjan från jord till bord, gör att vi kan ta ansvar för alla steg i kedjan. Läs gärna mer på: www.lantmannen.com eller www.lantmannen.se

Royal Agrifirm Group – Agrifirm Innovation Center (AIC) arbetar med innovation och tar alltid hänsyn till en regions eller ett lands specifika förhållanden. Målet är att få fram optimala resultat för både lantbrukaren och organisationen. AIC ingår i Royal Agrifirm Group, ett jordbruksföretag som erbjuder innovativa produkter och tjänster för lantbrukare och trädgårdsodlare. Huvudkontoret ligger i Apeldoorn i Nederländerna.

Felleskjøpet Fôrutvikling AS – ansvarar för forskning och utveckling av foder och foderkoncept inom Felleskjøpets kooperativ. Foder påverkar miljön, djurens prestationer och välfärd, jordbrukets vinster samt köttets, mjölkens och äggens egenskaper. Felleskjøpets tre kooperativa företag har ambitionen att utveckla sin starka marknadsposition ytterligare. Felleskjøpet Fôrutvikling AS ligger i Trondheim i Norge.