Lantmännen utökar sin prisinformation på spannmål

Nu lanserar Lantmännen en ny modell för prisvisning där lantbrukare på ett enkelt och överskådligt sätt kan se Lantmännens priser för flertalet spannmålslag, skördeår och leveransterminer. Den nya prisvisningen är ett viktigt steg i den digitala utveckling som Lantmännen driver.

År 2015 gick Lantmännen från att visa samtliga sina spannmålspriser till att istället visa ett spotpris för vissa spannmålslag. Lantmännens kunder och medlemmar har sedan dess erhållit faktiska priser för alla spannmålslag och leveransperioder från Lantmännens säljare. I den nya digitala prisvisningen visas priser på betydligt fler spannmålslag, fler skördeår och för flertalet leveransterminer. Priserna är fortfarande indikativa, men speglar marknaden och marknadsrörelserna på ett bra sätt, och priserna uppdateras dagligen.

‒ Priset på spannmål är en viktig del av marknadsinformationen och vi vet att våra kunder efterfrågar utökad prisinformation. Vi har nu utvecklat en modell för prisvisning där man enkelt kan följa priser på olika grödor och terminer, som vi tror kommer vara mycket uppskattad av våra kunder, säger Mikael Jeppsson, chef för spannmålsenheten på Lantmännen Lantbruk.

Den nya prisvisningen är en del av Lantmännens digitala plattform LM2. Genom LM2 leder Lantmännen utvecklingen av digitala lantbruksnära tjänster, där finansiell spannmålshandel och marknadsnoteringar med aktuella börspriser är några av de spannmålstjänster som lantbrukarna redan har tillgång till i LM2.

‒ I den nya prisvisningen kan man skapa sin favoritlista så att man snabbt och enkelt får en överblick över de prissegment man är intresserad av. Tillsammans med övriga tjänster som finns i LM2, exempelvis prisbevakning och marknadsnoteringar från de stora börserna, kan vi nu tillhandahålla ett brett digitalt erbjudande som hjälper lantbrukarna att fatta bra beslut gällande deras spannmålsaffär, säger Mikael Jeppsson.

Den nya modellen för prisvisning lanserades i LM2 den 13 juni och finns tillgängligt för alla Lantmännens kunder som har ett LM2-konto.

Mikael Jeppsson, chef för spannmålsenheten, Lantmännen Lantbruk
Tel:
E-post:
mikael.jeppsson@lantmannen.com

Lantmännens pressjour
E-post: press@lantmannen.com

Bilder finns på http://lantmannen.com/bildbanken/

Om Lantmännen Lantbruk

Lantmännen är ett lantbrukskooperativ och norra Europas ledande aktör inom lantbruk, maskin, bioenergi och livsmedel. Vi ägs av 25 000 svenska lantbrukare, har 10 000 anställda, har verksamheter i ett 20-tal länder och omsätter 40 miljarder kronor på årsbasis. Med basen i spannmål förädlar vi åkermarkens resurser för ett livskraftigt lantbruk. Några av våra mest kända varumärken inom livsmedel är AXA, Bonjour, Kungsörnen, GoGreen, Gooh, FINN CRISP, Korvbrödsbagarn och Hatting. Vårt företag är grundat på kunskap och värderingar som har funnits i generationer hos våra ägare. Genom forskning, utveckling och verksamhet i hela värdekedjan tar vi tillsammans ansvar från jord till bord. Läs gärna mer på www.lantmannen.com.