Lantmännens poolpriser över genomsnittlig nivå för spotpriser

Lantmännen Lantbruk har nu fastställt priserna för samtliga grödor inom pool 1. Extrema väderförhållanden i Sverige och världen har påverkat spannmålspriserna under aktuell period och präglar utfallet i poolpris 1.

Väderförhållanden och därmed spekulationer om tillgång på spannmål och oljeväxter har bidragit till stor volatilitet på världens råvarubörser. Under tiden som handel av spannmål från skörden 2012 har skett har både priser och förväntningar varierat kraftigt.

Under skördeperioden har det skett en viss prispress på fysiskt vete. Oljeväxter hade de högsta noteringarna under juli och augusti för att sedan falla tillbaka något under september och oktober.

- Vi har under poolperioden arbetat aktivt med handeln och våra positioner, det har resulterat i poolpriser som ligger en bra bit över den genomsnittliga nivån för de spotpriser som presenterats under perioden, säger Charlotte Elander, chef för segment spannmålsinköp på Lantmännen Lantbruk.

Poolpriserna beror på hur väl Lantmännen Lantbruk lyckats med försäljningen och riskhanteringen av spannmål under perioden. Försäljningsperioden sträcker sig från början av april till mitten av november. Slutbetalning till de lantbrukare som tecknat poolavtal sker under vecka 50.

Charlotte Elander, chef segment spannmålsinköp, Lantmännen Lantbruk, tel: 070-211 2691

Fakta
Lantmännen är en av Nordens största koncerner inom lantbruk, maskin, energi och livsmedel. Exempel på våra varumärken är Axa, Kungsörnen, Kronfågel, GoGreen, Hatting, Schulstad och Gooh. Vi ägs av 35 000 svenska lantbrukare, har fler än 10 000 anställda, har närvaro i 22 länder och omsätter 38 miljarder kronor. Vårt företag är grundat på kunskap och värderingar som har funnits i generationer hos våra ägare. Det, kombinerat med att Lantmännen har verksamhet i hela kedjan från jord till bord, gör att vi kan ta ansvar för alla steg i kedjan. Läs gärna mer på: www.lantmannen.com eller www.lantmannen.se