Lantmännens poolpriser på spannmål över nivån för spotpriser

Lantmännen Lantbruk presenterar idag sina priser för Pool 1. Priserna i poolen ligger över den genomsnittliga nivån för spotpriser. Stora globala skördar och fallande spannmålspriser har präglat spannmålsmarknaden under poolperioden.

Stora skördar i EU och övriga världen samt större lager har lett till en pressad spannmålsmarknad med sjunkande priser som följd. Men genom tidiga försäljningar är Lantmännen Lantbruks poolpriser över den genomsnittliga nivån för spotpriser, det vill säga det dagliga priset. För kvarnvete i Skåne betalas exempelvis 1430 kronor per ton att jämföra med priset under skördeperioden som var 100-150 kr lägre per ton.

-          Det blev återigen ett år med priser som rört sig kraftigt och på en sådan marknad är det viktigt att ha en försäljningsstrategi som spannmålsodlare. Poolavtalet är därför en naturlig del i en försäljningsstrategi på gårdsnivå, förklarar Mikael Jeppsson, chef för spannmålsenheten på Lantmännen Lantbruk.

-          Volymen i poolen har ökat kraftigt, vi pratar om en tredubbling de senaste fyra åren och en dubblering mot ifjol. Detta är givetvis mycket glädjande och ett kvitto på att lantbrukarna varit nöjda med de poolpriser vi presterat, säger Johan Andersson, divisionschef på Lantmännen Lantbruk.

Poolpriserna beror på hur väl Lantmännen Lantbruk lyckats med handeln och riskhanteringen av spannmål under perioden. Den huvudsakliga försäljningsperioden sträcker sig mellan juni och oktober. Slutbetalning till de lantbrukare som tecknat poolavtal sker under vecka 50.

I bifogat material ges några exempel på priser per prisområde.

Johan Andersson, divisionschef Lantmännen Lantbruk, telefon: 010-5564046, johan.andersson@lantmannen.com
Mikael Jeppsson, chef spannmålsenheten Lantmännen Lantbruk, telefon: 010-5560495, mikael.jeppsson@lantmannen.com

Lantmännens pressjour: 0730-46 58 00

Lantmännen är en av Nordens största koncerner inom lantbruk, maskin, energi och livsmedel. Exempel på våra varumärken är AXA, Kungsörnen, GoGreen, Hatting, Schulstad och Gooh. Vi ägs av 32 000 svenska lantbrukare, har cirka 8 500 anställda, har närvaro i ett 20-tal länder och omsätter 33 miljarder kronor. Vårt företag är grundat på kunskap och värderingar som har funnits i generationer hos våra ägare. Genom att vi har forskning, utveckling och verksamhet i hela kedjan så kan vi tillsammans ta ansvar från jord till bord. Läs gärna mer på: www.lantmannen.se/omlantmannen